Effektivt givande i ljuset av UNHCRs höga löner

Läste häromdagen att UNHCR ger otroligt höga löner här i Sverige. Något som gör att mina månatliga donationer dit känns rätt meningslösa. Donera pengar för att chefen ska lyfta 350 tkr i månaden…. Nej tack.

Vad har ni för tips gällande ett effektivt givande? Donerar månatligen pengar till World Land trust samt Clean Air Task Force, så letar efter en bra organisation som hjälper människor i nöd.

10 gillningar

just nu skänker jag mina pengar till småorganisationer på Lars Wilderängs lista som ger direkthjälp på fronten i Ukraina. Jag tror ofta mer på engagerade människors engagemang än stora organisationer, tyvärr.

26 gillningar

Har du tittat på “Effective Altruism”?

Det är en rörelse som jobbar med att verkligen optimera välgörenhet, de har ganska bra rekommendationer. Nu på sistone har dom fått lite smolk i bägaren eftersom en av deras stora affischnamn råkade vara Sam Bankman-Fried :grimacing:, men tycker egentligen inte det påverkar vad dom står för alls, dom har ändå helt rätt tänk.

Finns mycket intressant moralfilosofiskt kring detta också. Lyssna gärna på Sam Harris podcasts som behandlar dessa ämnen ganska mycket. Speciellt behandlas “The child in the pond”-problemet, som är ett filosofiskt tankeexperiment som är ett riktigt mind-f¤ck vad gäller hur man ska tänka kring välgörenhet.

8 gillningar

Jag trodde gott om det du skriver tills jag läste denna artikel hos Aftonblaskan. Den tog hårt och gör att jag drar mig hårt för att göra något i den linje som EA förespråkar.

Det finns många bra alternativ om man vill stötta människor runtom i världen.

2 gillningar

Nu var det väl i och för sig inte chefen i Sverige som tjänade 350 papp utan svenska chefen i Ukraina. Misstänker att risktillägg, traktamente mm inkluderas i det. Hjälparbetare i övrigt får 150 papp. Säkert också eskalerat av en svag krona. Lönerna sätts av FN centralt så inget svenskt beslut.

Hög lön, absolut, men hur många här hade tagit ett jobb i en krigszon för 150-350 kkr med risk för liv, lem och mental hälsa?

För den som känner sig manad

https://www.unhcr.org/ua/en/vacancies

Däremot kan jag bli sur på administratörer som sitter på fina kontor för hjälporganisationer i Stockholm och laddar hem schysta löner med noll risk.

8 gillningar

Nu finns det ju många frivilligarbetare och lågavlönade i Ukraina, som är där av övertygelse och inte för att berika sig, och jag skulle lita mer på att de använder de resurser de får effektivt än folk som åkt dit för att få miljonlöner.

2 gillningar

Den artikeln är rätt tillspetsad, ser man på det stora hela vad EA jobbar för är att hitta den mest effektiva sättet att ge pengar givet ett visst mål. Sen kan olika människor ha olika mål såklart.

2 gillningar

Absolut! Men skulle du inte säga att både frivilligorganisationer och FN behövs?

Hjälpbehovet är ju enormt. Optimera kan man göra senare. Nu är det nog bara att köra.

Sen tycker jag det är så typiskt svenskt att hänga upp sig löner av alla saker, men som sagt jag har bott utomlands så länge att jag inte riktigt förstår så mycket av den svenska debatten.

Själv skänker jag pengar till MSF och Worlds Central Kitchen.

1 gillning

Har det gjorts något rikatillsammansavsnitt om det här @janbolmeson?

Annars hade det kanske varit intressant.

Ooh, detta ska ja kolla in!

Heh, ja SBF var ju guldgossen som föll. Men ja ska kolla in organisationen.

Vilket avsnitt var de av Sam Harris podcast?

För vår egen säkerhet så är det viktigaste vi kan göra att stödja Ukraina.
Och jag har stött dom som Lars Wilderäng ‘rekommenderar’

8 gillningar

Kommer ta mig en titt här!

Vet inget konkret om UNHCR specifikt men ställer mig frågande till varför människor som jobbar med välgörenhet inte ska få ordentligt betalt för sitt (ofta svåra) arbete?

Rika tillsammans har ett avsnitt om effektiv altruism: RikaTillsammans | En podd om privatekonomi

Svårt att förhålla sig till pengar i stora organisationer. Gick själv ur Svenska kyrkan när jag av en initierad källa fick reda på att de köper ut präster för ca: 30 miljoner per år.

För att då är det inte välgörenhet längre

1 gillning

Anledningen till att UNHCR ger höga löner är säkert flera. Här är några förslag:
.
Minska risken för korruption. Behovet av mutpengar och lusten att nalla en promille när man ser miljarderna rulla in minskar om man redan är välbetald.

Kompetenskrav. UNHCR är en stor organisation med stora organiserade insatser. Det krävs erfarenhet och proffertionalism för att samordna insatser med världsledare och militär i krigszoner. Kompetenta organisatörer kostar pengar.

Arbetsbelastningen. Att leda insatser i krigszoner är inget man stänger av kl 16 och går hem.

Imige. Är att arbeta för UNHCR något exklusivt och eftersträvansvärt eller ett riskfyllt gratisarbete med garanterad utbränndhet.

Rekrytering. Man kan ställa helt andra krav på profilen om man söker anställda till ett välbetalt jobb än till volontärarbete.

Personalomsättning. Volontärer åker hem när de tröttnar eller får slut på pengar. Välbetalda människor som rekryterats för att de gjort sånt här förrut, och vill fortsätta göra det blir kvar och arbetar som hårdast när alla andra ger upp.

Jag förstår inte tanken att all välgörenhet borde skötas av gratisarbetande volontärer. Jag vill att mina pengar ska tas om hand och fördelas av proffs.

Är deras löner skyhöga. Ja.
Gör de ett viktigt jobb. Ja.
Borde viktiga jobb bara göras gratis av frivillga amatörer. Nej. Tycker jag.

Men vi är ju från Sverige. Ser vi att några har mycket högre lön än oss själva är vår inlärda reflex: DOM SKÄL DEN FRÅN MIG!
Eller åt minstone: Det är sjukt orättvist. Så mycket kan ingen va värd.

Alternativet att de gör sig förtjänta av det. Eller rent av mer, finns inte på kartan.

13 gillningar

Utveckla gärna. Välgörenheten kommer från donatorerna, inte utförarna.

1 gillning

… Detta inlägg skulle likaväl kunna varit skrivet av UNHCR.

Att många hjälporganisationer är sjukt ineffektiva är ju ett faktum, att sätta huvudet i sanden och önska att det var annorlunda är bara dödfött. Istället bör man välja organisationer som faktiskt får fram hjälp, hur det kan vara kontroversiellt kan bara nyttiga idioter motivera.

5 gillningar