Kan någon förklara detta ytterligare…vi har fått “förslag” på livförsäkring från banken i samband med ett bolån. Vi är sambos och är 47 respektive 42 år gamla. Vi tjänar runt 50000/mån båda två.
I mitt fall har vi Handelsbankens försäkring. När den betalas ut går den enbart till att betala hälften av lånet som den avlidne står för. Det är inga pengar som landar i den överlevandes ekonomi i övrigt. Vil du välja fritt vad pengarna skall användas till får du ha en annan livförsäkring.
Funderar på att ta bort “efterlevnadsskyddet” (är väl samma sak som “återbetalningsskyddet”?). Är 50+ och inget behov av livförsäkring.
Dock har jag pensionssparande på både Länsförsäkringar och Avanza. Funderar på att flytta det som går från LF till Avanza.
Men så ser jag texten nedan från Jan B:
“Nackdelen med att välja bort återbetalningsskyddet för “icke-kollektivavtalade pensioner” är att det kan blir lite komplicerat att flytta pensionen till en annan bank/försäkringsbolag. Man kan tvingas gå igenom en hälsoprövning (vid mindre kapital, egen utvärdering på en blankett) och i värsta fall och en läkarundersökning (vid större kapital, som ofta får bekostas av en själv till runt 3000-4000 kr).”
Jag tänker att det är väl endast är intressant för Avanza att jag ska göra en hälsoundersökning om jag vill ha ett återbetalningsskydd? Eller har jag missförstått något?
Det trodde jag också, men efter att ha genomfört ett par flyttar till Avanza har jag lärt mig att det är bolaget man flyttar från som krånglar och kräver hälsoundersökningar.
Bolaget man flyttar från skyller på sina bolagspolicys och procedurer och säger sig behöva skydda kvarvarande försäkringstagare. Om du inte blint lyder deras instruktioner hotar de dig med att avbryta flytten. Jag gjorde mina flyttar i vredesmod.
Nu har jag ju ingen större erfarenhet av detta, men jag tror att det är bäst att ta bort efterlevnadsskyddet efter att flytten till Avanza är genomförd. Förutsatt att man inte vill ha något efterlevnadsskydd.
Fråga mer specifikt vad det är för livförsäkring.
Vi tecknade en livförsäkring genom banken inför vårt husbygge.
Det var vår bankman som tryckte på om detta och idag när jag står här som änka i 30-årsåldern med 3 barn är jag glad att vi lyssnade på rådet om att teckna den på ett belopp som täcker hela bolånet.
Så, man kan absolut teckna en livförsäkring via banken. Så länge den är just en livförsäkring och inte ett bolåneskydd. Pengarna från livförsäkringen får jag fritt göra vad jag vill med men med ett bolåneskydd så skrivs halva bolånet av om jag förstått det rätt.
Det är inte säkert att gemensamma konton blir spärrade utan det får man nog kolla med sin egen bank.
När min man avled i januari blev det min fasa att vårt gemensamma servicekontot skulle spärras. Så blev inte fallet.
Däremot kan inte jag gå in och se hans konton nu.
Jag kan dock bara maila vår bankman så betalar hon eventuella fakturor från hans konto som är utställda i hans namn.
Håller med en del här. Finns en del grundskydd. Finns inte så stort behov att betala för partnerns nya man/kvinna