Eget kapital och verifikationer

Jag byggde ett parhus som tanken först var att min son eller dotter skulle bo i. Men då barnen har insett det smidiga i att få maten lagad och klar på bordet resulterade bygget i uthyrning istället.
När jag då lägger allt i enskild firma istället blir det plötsligt viktigt att få med alla kostnader så att bla anskaffningsvärdet och därmed kapitalunderlaget för värdeminskningavdraget kan fastställas.
Här har jag lite problem. Jag har under ganska många år köpt saker privat och begagnat och som jag nu har använt i bygget. Bland annat fick jag 2 ytterdörrar av en kompis (felbeställning) och min motprestation var att hjälpa honom i skogen för att hugga ved. Hur viktigt är det att ha verifikationer på allt? Jag har lyckats sammanställa det mesta i en excelfil i efterhand och har även hittat igen nästan alla kvitton. Törs man lägga på tex 5% på anskaffningsvärdet för “diverse”? Jag har ju tex använt enbart privata verktyg och släpvagn mm.

Ska det in i bokföringen behöver du kunna visa upp ett underlag för den. Kan dj inte påvisa kostnaden så kan du inte bokföra den

Men hur bokför jag då tex att jag använt min privata släpvagn? Går det inte att bedöma och beskriva hur man räknat för att tex motivera 10kr/mil som jag använt min privata släpvagn?
Om jag tex sedan tidigare hade en kap och gersåg till ett värde av 5000 kr och som jag använt i bygget. Kan jag inte uppskatta att den till 50% blivit förbrukad under mitt 2 åriga bygge och att jag därmed bör kunna ha med 2500 kr där i kostnader?
Jag kan förstå att det ska finnas verifikat för alla kostnader om jag initialt byggt allt i en enskild firma. Men om jag började i privat regi och hade tänkt att använda bygget privat är det ju inte givet att alla kostnader finns dokumenterade på samma sätt.

Ingen som vet eller kan ge tips?