Lyssnat på avsnitt 202 precis och kom att tänka på en hobby verksamhet jag varit sugen på länge… möbeldesigner/snickare.
Jag har nyligen byggt hus och tänkte vänta att dra igång det här tills jag byggt garage om kanske 1-2 år. Och gärna även tagit några kurser i snickeri så jag vet att jag bygger ordentliga grejer.
Men medans jag lyssnade på avsnittet fick jag en tankeställare, borde jag starta nu, Och handla momsfritt? Vad är det för regler och begränsningar där? Kan jag dra av moms när jag bygger garaget? Kurser jag går på?
Efter att ha läst på skatteverket förstår jag lite hur det funkar med verktyg som används både privat och i företaget. Men fortfarande förvirrad kring hur det hela funkar.
Jag antar att ett verkstadsbygge skulle innebära att garaget måste skrivas på företaget, skulle man bli granskad direkt om en enskild firma som aldrig sålt något plötsligt bygger ett garage för 3-500k på ägarens mark? Hade man kunnat göra det på sitt eget bolån eller kommer banken kräva att det går på ett företagslån?
Så otroligt många frågor som jag aldrig tänkt på innan bara för att jag alltid föreställt mig att allt det här redan skulle vara fixat innan jag började. Men får ju erkänna att potentialen för besparingar verkar stor.