Jaha, är det så han menar? Alltså om man sparar mycket så kommer man inte ha rätt till olika bidrag?
Det bästa sättet som jag känner till, men det förutsätter att du äger din bostad, är att öka lånen eller ammortera så lite som möjligt och öka sparandet i breda aktieindexfonder i motsvarande mån.
Jo…
Många är inte alls pålästa om hur det fungerar.
Har bekanta med låg pension som blivit överaskade av att dom inte får några tillägg pga ett litet sommarställe eller en hyfsad summa på bank pga att man sålt en fastighet för länge sedan. Damen vi känner med ärvt sommarställe ( med stort affektionsvärde) har det extremt knapert numera på sin magra pension…
Inget konstigt kan man tycka . Har du förmögenhet behöver du inte behovsprövade tillägg . Eller hur?.
Jag håller med om att man ska inte extrapolera nuvarande regler långt in i framtiden med någon tvärsäkerhet.
Det många med mig anser är orimligt är att medianinkomsttagaren pga hur det ser ut nu har mycket svårt att påverka sin framtida levnadsstandard som pensionär positivt.
Att minska sina kostnader i god tid är det säkraste.
- Bo lagom stort. Modesta boendekostnader och driftkostnader.
- Inte gifta sig om man är sambo efter pensionsåldern ( urgamla regler)
- Bo nära bra allmänna kommunikationer för resor till staden ,släkt och vänner.
- Ha nära till samhällsservice som en bra matbutik mm så man slipper dyra transporter.
OM jag var ung
OCH räknade med lön under ca 45.000 i snitt under livet Skulle jag spara en del till Pension men se till att ha alternativ strategi för användning av sparandet klar för mig.
Fullt möjligt att den vägen är bäst även om 30 år. Ex
- Köpa ett (1) boende där du är skriven för pengarna ( räknas inte som förmögenhet nu i alla fall)
- Att dra ner på jobb i förtid är nog lockande för den som har riktålder vid 69. Jag drog ner lite på jobb efter 60 redan

- Att sluta helt några år i förtid likaså.
- Att gör mycket kul saker i några år efter pensionsåldern är nog ingen plåga heller.
Att ändra nuvarande regler är inte helt lätt tror jag. Politikerna verkar anse att levnadsnivån de som tjänat upp till medianlön får som pensionärer är rimligen vad man behöver och att nämnvärt sänka nivån under same same för dom som arbetat lite eller haft sämre lön är inte ett vettigt alternativ.
Återstår att höja pensionen om man ex arbetat heltid med normal lön för att ge bättre läge för dessa för att uppmuntra till arbete.
Det kostar extra pensionsavsättningar mm under arbetslivet och med ökande andel pensionärer över tid är det en tung väg att gå ekonomiskt.
(Mest rimligt ändå tror jag att höja avsättning till statlig pension med säg 20 %.)