Ej traditionellt förvaltade fonder

Jag är en snart 73 årig pensionär som är bekymrad över att jag måste fatta så många personliga beslut när det gäller mina ej traditionellt förvaltade pensionsfonder.

Varje månad brukar jag gå in och kika på dessa och andra halvåret 2018 var en katastrof. Jag är en försiktig man och brukar för det mesta välja fonder med mycket låg risk med tanke på min ålder men min önskan är naturligtvis (idealet) att fonderna går +/- 0 efter utbetalningar. Det gör de inte i nuläget (de senaste 6 månaderna) och jag blir bekymrad när dessa fonder bara på en månad tappar 10-15000 kr efter utbetalningar.

JOS73

Vad är din fråga?

Kan man istället ta ut pengarna och disponera dem på ett annat sätt?
Om man vill ha både låg risk och en någorlunda avkastning sett på kort-medellång sikt 2-7 år i vad ska man placera?

Jag skulle råda dig att läsa lite om nybörjarportföljen då du fortfarande vill ha avkastning.

Tack för tipset men känns lite riskabelt dels med tanke på tyngden i aktiedelen och dels med tanke på min ålder (73). Jag vill ju skydda ej traditionellt förvaltade portföljer, alla under utdelning från att sjunka helst inte mer än vad som utdelats.

Du kan även använda nybörjarportföljen fast sänka aktiedelen en bit, kanske 30/70?