Ekonomi i livsval (deltid, FIRE, tidsfönster)

Undervisade i det ämne jag till vardags jobbar med i 2 år. Kunde då ta nästan hela somrarna hemma (ja, det ÄR för att man jobbar mer under terminerna vilket alla lärare nogsamt påtalar men det är ändå fantastiskt värt med barn). Dessutom inga närvarokrav när man inte faktiskt undervisade så prepp och rättning och så kunde tas närsom varsom (läs: när barnen sover i många fall). Jag kunde dessutom i omgångar komprimera det ännu mer genom att undervisa många grupper på kort tid. (Ska sägas att jag inte ens hade tid att äta lunch ett tag och gick ner orimligt mycket i vikt på kort tid :sweat_smile: men det innebar att jag kunde jobba typ deltid ett bra tag därefter=värt). Funkade sammantaget jättebra i 2 år även om lönen ju inte va något emot vad jag hade kunnat få. Vet att jag får läraryrket att låta chill nu (förutom den ofrivilliga viktnedgången möjligen) men det är såklart en annan sak att utbilda vuxna inom sitt kompetensområde än att va typ mellanstadielärare.

1 gillning

Låter underbart, trots vissa nedsidor! Bra inspiration för en annan!

Du kan ju räkna med ränta på ränta kalkylatorn här på rikatillsammans?

Jag bara klickade runt lite snabbt och med startkapital 4miljoner och målet 6miljoner så når du det om ca 4,5år med månadssparande på 10 000kr/mån. Men utan månadssparade når du istället 6miljoner om ca 6år. Nu är det ju bara uppskattningar så man vet ju inte exakt hur det kommer gå, men spontant tycker jag att 1,5års senare FIRE låter överkomligt om du fram tills dess kan vara ledig ytterligare 10 000kr/mån jämfört med idag. Hur mycket det är i tid beror ju på vad du tjänar, men kan det motsvara en dag i veckan kanske?

Alltså 2 enkla alternativ:

1. Fortsätta jobba 80%, investera 10 000kr/mån och FIRE om 4,5år
  2. Jobba 60%, investera 0kr/mån och FIRE om 6år.
2 gillningar

Övertänk inte utan gör det du vill just nu.

Jag tog 4 år ledigt när mina barn var 10 resp 12 och det kändes som den perfekta åldern att vara tillgänglig. Men med facit i hand så hade det varit bättre att jobba 50% om det var möjligt. Mest för min egen skull då jag upplevde att jag tappade “tempo” som person. Detta trots att jag var en mycket aktiv person och mina barn tränade i princip 2-3 timmar om dagen. Så jag tänker att du ska jobba 50% och om några år kan du ta ett nytt beslut att minska, fortsätta eller öka.

1 gillning

Mycket goda råd! Tack för att du laborerade med siffrorna. Har funderat på att bli anställd igen, i så fall gäller det bara att hitta en arbetsplats där jag kan jobba 60. Har någon några bra tips där? Överkommer jag det hindret så är ju valet, @Skruvmejsel solklart!

Jag tror också att det är bra att hålla igång lite, och 50-60 verkar vara en bra “sweet spot”. Modigt och häftigt att du valde att ta 4 år off! Hur löste du/ni det ekonomiskt, både gentemot jobbet men även inom familjen?

Jag hade aktiebolag med kapital. Så jag tog ut aktieutdelning. Sambon jobbade på som vanligt. Efter de åren började jag jobba igen som anställd. Efter sju år som anställd tog jag ledigt igen och nu renoverar jag två hus jag köpt. Ledig men arbetar massor åt mig själv😄

1 gillning

Grymt upplägg!!!

Finns det inga möjligheter att jobba mindre i ditt eget bolag?

Tyvärr verkar heltidsnormen vara väldigt stark så väldigt få jobb som utannonseras som deltid. Om du har små barn har du rätt till minskad arbetstid, ner till 75% tror jag, och sen om du har föräldradagar kvar har du rätt att ta ut dem också och på så sätt komma ner i tid ännu mer. Sen är det väl känslan av att söka heltidsjobb men att ha som plan att man aldrig tänker jobba heltid där..

2 gillningar