Så här ser det ut hos oss. Min fru och jag träffades när vi båda var strax över 20 år gamla (vi är nu några år under 50). Vi flyttade ihop redan efter ett knappt halvår. Jag hade då en lågbetald tillsvidareanställning, medan min fru sökte arbete. Från den första dagen vi flyttade ihop valde vi att även slå ihop våra ekonomier, det var aldrig en stor fråga för oss. Min fru fick jobb relativt snart efter vi flyttat ihop. Då tjänade vi ungefär lika.
Därefter började min inkomst att dra iväg ordentligt, från dubbel till trippel+ hennes. Så har det sett ut under alla år, men det har inte någonstans förändrat vårt sätt att se på vår gemensamma ekonomi. Inkomstskillnaden stör varken mig eller min fru det minsta, vi är gifta, hon är mor till våra tre barn och vi har ett gemensamt liv i ett hus. Alla våra inkomster läggs ihop varje månadsslut, räkningar betalas och överskottet går till ISK. Om någon av oss vill köpa något så gör vi det. Min fru behövde nyligen byta ut sin gamla Ipad mot en ny, då gjorde hon det.
Att det fungerar så bra för oss beror sannolikt på att vi är väldigt lika till sinnet och har väldigt lika syn på ekonomi och sparande. Därmed inte sagt att hon inte gillar att shoppa ibland, men det gör hon med måttlighet, så det skapar aldrig några diskussioner. Samma sak för mig, risken att jag får splurg-feber är närmast obefintlig, det finns inte i mina gener. Vårt gemensamma sparande syftar till att vi båda ska kunna sluta våra anställningar långt före stipulerad pensionsålder. Jag flyttade även över mitt PPM-sparande till henne för många år sedan.