Ekonomihumor - memes och annat

ja dekakilometer låter inte lika coolt som något som har “mega” i namnet

Min far brukar envisas med hektometer som längdmått.

2 gillningar

Jag körde dodekakilometer igår kväll. Väldigt självförklarande :grimacing::sweat_smile:

1 gillning

70 gillningar

Vi funderade lite på det där en gång, och kom fram till att om man ser den förbrukade bensinen som bensin som läggs i ett långt rör, så är det där ytan på rörets tvärsnitt. Sedan kan bilen suga upp ur röret för att röra sig framåt, och det går åt precis så mycket bensin som röret innehåller för att åka framåt. Alltså 1 km långt rör innehåller så mycket bensin som bilen behöver för att åka 1 km, 1 m rör tillräckligt bensin för 1 m, osv.

Rimligt?

1 gillning

Precis, det går åt V m^3 bensin för att ta sig L m, och ska det ligga i en slang med innerradie r längs med bilen så måste vi ha L \pi r^2 = V, dvs r = \sqrt{\frac{V}{L\pi}} vilket för min bil 0.15mm. Sjukt liten slang som behövs, väldigt lång dock.

4 gillningar

De borde visualisera tvärsnittsstorleken på instrumentpanelen när man kör, så att man får en bättre känsla för hur mycket bensin man drar just nu.

4 gillningar

Jag tror inte min snålgen skulle gå igång om jag fick se en bild av ett 0.15mm tjockt hål som representation av min bränsleförbrukning :thinking:

2 gillningar

Det har du helt rätt i. Jag har 8 centiMegameter till jobbet. Det har en viss klang.

1 gillning

Jag har på allvar helt lyckats raderat konceptet mil ur mitt huvud, räknar allt i kilometer nuförtiden.
Håller med om att Megameter borde vara nästa storlek.

1 gillning

Tackar.
Det är så mycket enklare. hur långt är det till Sälen, en halv megameter ungefär. Vem orkar säga 478km ??

Nej mer Megameter åt folket!

6 gillningar

Inte ekonomi (eller strömpris påverkas?) fast jag undrar vad för avsiktliga misstag försegår på Ringhals :thinking:

6 gillningar

Tänkte samma sak. Alla dessa avsiktliga misstag.

Vi har olika referensramar, jag såg texten nedan.

Och tänkte på följande typ av memes,

image

image

5 gillningar

Källa: okänd
Och nej, jag arbetar inte inom vården :sweat_smile:

38 gillningar

10% Globalfond
10% Sverigefond
80% Ett Nvidia RTX 4090-grafikkort :sweat_smile:

6 gillningar

Vad säger man… Efter regn kommer solsken?

7 gillningar

Åtminstone så fryser hunden inte ihjäl när det brinner.

8 gillningar

Från Lidl:s twitter idag. :joy::joy:

38 gillningar

Borde inte priset ökat om det är än Räntebanan? Det här är ju en Aktiebanan.:joy:

4 gillningar