Ekonomihumor - memes och annat

Under hur lång tid är frågan…

Bryter han Bitcoin? :thinking:

2 gillningar

Dygnsgenomsnitt?

Jag tror han inte riktigt vet skillnaden på kWh och kW/h

Men antar att han menade kWh :thinking::joy:

5 gillningar

Haha, tänkte precis samma sak men du förekom mig.

De 500kW/h som Hanif gör av med ska jämföras med t.ex. Ringhals 1, som ursprungligen var designad för 730MW/h. Modifieringar i efterhand har utökat detta till ca 900MW. Hanif drar alltså lika mycket som 0.055% av ett moderniserat kärnkraftverk. Skulle alla dra så mycket el som Hanif, skulle ett kärnkraftverk räcka till ca 1800 personer. Och vi skulle behöva strax över 5 500 sådana kraftverk för att klara landets konsumtion. Inte konstigt om han går i konkurs då. :rofl:

Tillägg: Undra vad elnätsbolaget svarar om man ber att få säkra upp sig till 2200A :man_facepalming:

Tillägg 2: Jag tolkade 500kW/h som 500 000 watt i en timme. Tolkar man det som “per timme” är det ju snarare en energiförändring. Båda tolkningarna diskuteras flitigt nedan :slight_smile:

13 gillningar

Är man i hans position och vill vinna billiga poäng så får man för fasiken veta sådant

4 gillningar

Men visst är det så att watt/hour ”inte går”? Watt är ju momentant, man kan inte dela det med tid, för tid ingår inte i enheten.

Sorry, det var mest en dryg kommentar för att belysa effekt vs. energi.

Exakt!

Går och går…

500 kW / h borde väl vara 138,8 J / s².

Någon form av energiacceleration.

8 gillningar

Johå då, jag kan höja effekten med en watt per timme; alltså W/h :wink: Men det är ju en problematisk enhet att mäta förbrukning med.

Darn, du han 30 sekunder före mig

3 gillningar

Sant, hur snabbt förbrukningen av något som är igång ökar. Eller hur fort man kan rampa upp ett kärnkraftverk. Eller hur fort energiutlösningen i en härdsmälta ökar :sweat_smile:

Jag inser nu att han förstås menar hur snabbt han sänkte sin elkonsumtion :sweat_smile:

Skickligare än mig på att spara. Jag höll på och mätte i flera dagar, och sänkte förbrukningen med typ 30 watt. Det blir typ 0.6 W/h :-1:

1 gillning

Frågan blir ju nu då under hur lång tid han höll på med det. Gjorde han bara det i en sekund så sänkte han ju med 1389 watt. Lite som att stänga av en liten platta på spisen. Det kan jag också göra på en sekund. Men det är ju inte en uthållig strategi…

Ja 500kW/h under en månads tid blir 360 000 kWh den månaden. Och då hade han sänkt till den nivån… Släng dig i väggen @janbolmeson , här har du din överman när det gäller storkonsument på elenergi.

2 gillningar

Han har väl hoppat av politiken nu?

Det blir ju faktiskt 360000 kW (inte kWh). Integrerar man kv/h över tiden 2 ggr får man antalet kwh, jag får det till 129 600 000kwh i besparing den månaden han håller på att minska sin förbrukning och sedan 259 200 000kwh per månad kommande månader! :sweat_smile:

2 gillningar

Men det finns fortfarande folk som anser att det blåser 10 sekund meter.

1 gillning

Enhetstrassel är alltid kul. Bensinförbrukningen på min bil är ungefär 0.7\cdot 10^{-7} bensinkvadratmeter. Känns som den renaste enheten men jag får inte samhället med mig i mitt standardiseringsförslag.

6 gillningar

Jag förstår dig, har försökt konvertera folk till att använda Megameter istället för mil. Men ingen hakar på.

1 Megameter låter mycket bättre än 100 mil

8 gillningar

För att slippa decimaler förslår jag då att en mil ska heta en centimegameter.

4 gillningar