Nästa gång du går in på 7/11…tänk lite på arbetarna där för ledning bryr sig inte allt för mycket.:
Nu blir jag lite intresserad av vliken meme det handlade om ![]()
Det är dom första 100.000 som är dom svåraste att spara ihop till säger dom…solution (om du är tjej):
Passiv inkomst? ![]()
Min spanska är risig, men jag förstod ju andemeningen och Bolsonaro gjorde sig verkligen som animegangster.
Så risig att du inte ens ser skillnad på spanska och portugisiska? ![]()
Woops, självklart är det ju portugisiska. Det där skyller jag på värmen. ![]()
Påminner mig lite om den här klassikern. En hel låt om Copacabana med massor av spanska, till synes helt oironiskt.
Det påminner mig om ett av kidsen (kid och kid, hon är 30 idag) på jobbet som har portugisiska rötter och bra sångröst. Hon skulle spela in nå’n karnevaldoftande latinolåt ihop med ett gäng låtmakare.
De blev besvikna för de fattade inte att portugisisk portugisiska inte precis låter som på Copacabana trots att hon försökte förklara att det hon pratade och sjöng lät “argare”. ![]()
Som att hyra in en skåning för att sjunga nå’t på dalmål med rullande R.
Tumregeln är att brasilianare bara uttalar vokalerna och portugiser bara konsonanterna. De förenas i skriftspråket, men många brassar har svårt att förstå europeisk portugisiska. Världens bästa humorprogram på internet, Porta dos fundos, har en fantastisk sketch om det. (Finns engelska undertexter om portugisiskan också är risig.)