Hejsan alla!
Hoppas ni kommer kunna hjälpa mej med en liten klurig fråga…
För 4 år sedan skilde jag mej och köpte ut min exman ur huset. Så det äger jag till 100%.
Jag har nu sedan ett år tillbaka träffat en ny man och nu har vi planer på att flytta ihop ? Vi kommer då att flytta ihop i mitt hus.
Jag har sedan tidigare 3 relativt stora killar som bor hos mej varannan vecka och min blivande sambo har 1 mindre kille som bor hos honom varannan helg.
Nu till frågan
Hur gör man rent ekonomiskt?
Att dela på alla fasta kostnader och räntan på huslånet är inga konstigheter. Jag har som tanke att fortsätta betala amorteringen själv.
Men hur gör man när man ska göra renoveringar av olika slag och betala sånt kontant? Det är ju ingenting som kommer synas som ränta och det är svårt att spara ihop till stora renoveringar själv. Står precis nu i startgroparna att bygga nytt kök vilket kommer kosta runt 100 000:- som jag sparat ihop till nu ?
Det är ju iofs värdehöjande för huset, men jag gör det ju inte för att få ut mer när huset säljs, utan för vår trivsamhets skull.
Jag är då rädd för att det kommer kännas som att mina pengar kommer gå till sparande för renovering samtidigt som han kan spara till andra roliga saker.
Tråkigt med pengadiskussioner, men bättre att göra det innan inflytt så kanske man bara kan njuta sen.
//Anna