Hej. Jag har installerat solceller på taket och haft dem i ungefär ett år. Jag producerar ca 7400 kwh och gör av med ca 9300 sedan köp av elbil.
I dagsläget har jag ett rörligt avtal med 3 öre påslag på köpt el och 10 öre påslag på såld el. (Eon)
Nu har jag blivit erbjuden ett avtal med låst pris både på såld el och köpt el, samma pris. Alltså man köper el på vintern för samma pris som man säljer på sommaren. (Trelleborg energi)
Kan ni hjälpa mig att tänka på fördelar/nackdelar med avtalen, det sistnämnda låter ju väldigt bra.
Har ni någon annan bra lösning på elavtal som microproducent?
Sitter i samma sits som TS. Har sedan tidigare löst el-avtal via Compricer (Skellefteåkraft) och fick då anvisning att höra av mig igen när solcellerna var på plats. Nu vet jag inte om det kan vara värt att själv efterforska bra avtal eller om jag ska ta genvägen via dem.
Anläggningen beräknas producera ca 9k kWh.
Enligt en helt färsk energideklaration (nytt hus) beräknas åtgången vara ca 7k kWh.
Jag har ingen erfarenhet av såna här avtal, men vilket pris är det du har erbjudits och vad är bindningstiden? Spontant tänker jag att vi som producerar solel vill sälja till spotpris, för att inte ersättningen ska dras ner av låga nattpriser. Men hur ser villkoren ut? Det kan ju hända att det är fördelaktigt.
@jens_persson du verkar inte ha fått några svar av forumet när du startade tråden i februari, men vill du dela med dig av vad du landade i?