Jag har idag solceller på mitt hus, och lönsamheten var förra året bedrövlig.
Jag har rörligt pris via Tibber och har sammanställt vilka månader jag fick betalt och vilka månader jag fick betala för el.
Jag har sedan simulerat om jag istället hade haft ett elavtal där jag hade fastpris, tex 100 öre per Kwh för både sålt och köpt el.
Perioden januari 2023 till och med mars 2025 har jag fått betalt 226 kr mer än jag betalt för el.
Hade jag istället för rörligt pris haft fastpris tex 100 öre per kwh för både köpt och såld el hade jag tjänat 2411 kr, dvs 10 gånger bättre lönsamhet. Se bild nedan.
Äre’ så det funkar då? Fastpriset är väl bara för ditt inköp inte för vad du säljer? Den går på marknadspris?
Jag är helt okunnig, så tare för vare är.
Elbolagen köper din solel baserat på timpriset (spotpriset). Jag har aldrig blivit erbjuden något annat alternativ. Olika bolag kan ha något öres påslag på priset.
Fast pris är på det du köper.
Det jag även tycker är uselt är ersättning för nätnyttan som ligger på dryga 4 öre kwh
Inkommande ca 24 öre.
Den elen jag inte använder går kortaste vägen och det är till mina grannar i radhuslängan. Inga förluster att tala om.
Dagtid är det låga priser och morgon o kväll många gånger dyrare.
Nya tider på elförbrukningen nu är 15 minuter på allt fler platser. Fortsätt med timpris och komplettera ev med batteri då fast pris är dyrast förmodligen
Rent teoretiskt borde nån kunna lösa det genom att teckna avtal med fastpriskunder och sen ta emot producerad el på fast pris. Men om det blir nåt kvar efter nätägare och mellanhand tagit sitt är väl frågan och kanske svaret varför typ ingen erbjuder fast pris på produktion av microproducenter.
Om man inte valt timpris utan har rörligt för inköpt el, betalar man för månadssnittet under alla dygnets timmar + alla avgifter och skatter enligt avtal. Det man säljer får man spotpriset den timme man säljer + några öre extra beroende på om man har ursprungsgarantier som man delgett sitt elbolag. För att lyckas sälja extra under de timmar då priset är högt kan man lagra elen i batteriet (om man har) för att sedan sälja det vid högsta timpris. Vilket fall som helst behöver man inte köpa så mycket vilket minskar ens totala kostnad., men det tar ca 8-12 år innan investeringen är betald. Behöver iaf inte ha ångest när man förbrukar mycket under ca 7 månader.
Nu fick jag svar från vårt lokal elbolag om ersättning för såld el:
Som elhandelskund får du ersättning för din inmatade el på ordinarie fakturor. Ersättningen per KWh är samma pris som du erlägger för köpt el med avdrag på 2,5 öre/kWh i administrationsavgift på anläggningar upp till 25 kW.
Är anläggningen större än 25 kW är avdraget 4,9 öre/kWh.
De erbjuder idag: Fastpris 3 år 93,63 öre per kwh.
Det skulle betyda att jag säljer el till dem för 91,13 kwh.