Elbilsladdning i BRF - debiteringstjänster

Hej forumet!

Jag bor i en liten BRF vi har laddstolpar installerade via Opigo. Det är Charge Amp laddare. BRF:s elabonnemang via Vattenfall är timpris och vi försöker få alla användare att ladda då elpriset är lågt, men det funkar sådär. I dagsläget betalar användarna en fast taxa per kWh som vi tycker är för hög, dels pga användarmönstret men även pga Opigos påslag. Cirka 50 öre per/kWh om jag minns rätt.

Vi vill byta tjänst till någon som dels möjliggör individuell debitering baserat på vilka tider den enskilda användaren laddat och med så lågt påslag som möjligt. Finns det några tips på tjänster som andra BRF-användare i forumet använder?

50 öre/kWh låter billigt, hur mycket skulle du vilja betala?

Kostar ju då typ 20-60 kr att ladda fullt och håller många mil, räcker inte det?

Jag var kanske otydlig. 50 öre/kWh är enbart Opigos påslag. Det är alltså utöver vad BRF tar betalt av användarna.

Vi användare betalar i dagsläget 3,25 kr/kWh för laddningen. BRF får typ 2,75 kr/kWh och Opigo tar resterande 0,5 kr/kWh (ungefär).

Aa ok då förstår jag, va nog jag som var långsam där. Det låter väldigt dyrt. Hade nog sålt bilen och köpt diesel istället, 17,58 kr per liter där jag bor.

Går din kalkyl ihop när det är så dyrt per kWh? Jämfört med diesel då till exempel

Jag har ingen elbil i dagsläget, men vill gärna hitta sätt att få ner kostnaden för de boende i vår BRF. Allra helst att man kan påverka sin egen kostnad med hjälp av timpris.

Jag skulle kolla t ex med Elaway som har en tjlnst för drift sv laddare inklusive koppling till Nordpol.

Sen tänker jag att månadskostnaden för drift borde vara en fast månadsavgift och inte kopplat till ett pris/laddad kWh. Hur deras tjänst ser ut vet jag inte, men bara det att de har koppling till Nordpol gör ju stt det känns värt att titta på tänker jag.

(Och nej, jag har ingen koppling till dem alls, i min BRF har vi Eways och de saknar ännu möjlighet att koppla till Nordpol.)

1 gillning

Vi har Elaway i vår samfällighet. Appen är kass men tjänsten billig (inget påslag, endast månadsabonnemang om 69kr/månad). Tillåter timpris och direktdebitering av varje individuell användare.

SmartchargeBRF.se har en tjänst med precis det du söker, mejla dem så hjälper de er.

• Hur ser avtalet ut?
  • Äger ni stolparna och infrastrukturen?
  • Har stolparna möjlighet till individuell mätning? Har ni kort osv idag?

Jag har elaway i min förening och det fungerar utmärkt både via app och rfid bricka. deras tjänst har ingen bindnings tid så helt klart värt att testa!

Väcker denna tråd för en sanity check kring debitering för elbilsladdning. Vi har nyligen gått över till IMD för elen i vår BRF. Styrelsen sätter ett kilowattpris för hur mycket elen kostar i lägenheterna. Vi får se hur ofta priset uppdateras, eventuellt 3-månaders medelkostnad.

Vad är för- och nackdelar att helt enkelt köra en fast kilowattkostnad på elstolparna som matchar den för lägenheterna?

Ett motargument jag kan tänka mig är att bilarna kan laddas under natten när elen är billigare, medan priset vi sätter för IMD-elen täcker förbrukning som främst sker dagtid i lägenheterna.

1 gillning