Elförbrukning, hantering

Hej!
Har precis blivit med min första laddhybrid och funderar lite på hur man ska få grepp om fördelningen av elförbrukningen nu.
Jag har i många år haft ett kreditkort för bil där alla kostnader har gått på, service/bensin/däck osv.

Då har jag satt in en viss summa varje månad lite oavsett vad räkningen hamnat på och det har jämnat ut sig ganska bra. När jag pendlade mycket satte jag in typ 4000/mån (nu senaste tiden har det legat på ca 2000). Det blev oftast plussaldo och när det kom en större kostnad så jämnades det ut.

Men nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra, har tyckt om systemet ganska bra men nu kommer ju liksom elräkningen komma utanför kortet när jag laddar hemma.

En tanke jag har är väl att sätta det som är kvar efter laddningen varje månad. säg att elen på laddboxen har dragit så den kostar 500 så sätter jag in 2000 - 500 till tankkortet, men det känns inte helt optimalt, och “vinsten” med laddning märks kanske inte av lika mycket som att man hade satt in 2000 på ett kort, och sen dragit kortet i laddboxen liksom.

Hur gör ni andra för att separera kostnaderna?

Jag separerar inte kostnaderna på det sättet.
Lönekontot - alla löpande kostnader
Sparkontot - alla STORA planerade kostnader, alla akuta och oplanerade större kostnader, renoveringar etc.

Däremot försöker jag notera hur mycket el jag förbrukat för bilen och estimerar kostnaden med snittpriset på elen jag haft en viss månad. Men det är mest för att jag gillar att hålla på med Excel.

Måste avsättningen på tankkortet vara exakt och elen bortdragen? Vad är det du vill åstadkomma?
Har du separat ekonomi från din partner och måste ha koll på detaljerna?

1 gillning

Nej, avsättningen måste inte vara exakt och i slutändan så gör det varken till eller från vart pengarna ligger, men det här blir som ett slags mikrospar för mig, där överskottet kan användas framåt.
Som exempel kan vi ta bolånet. Det har ju ökat de senaste åren så överföring till bolånebanken har fått plats upp allteftersom. Om/när räntan sjunker så är planen att överföringen ska vara densamma så att bufferten ökas upp utan att vi “märker av det” då pengarna ut kommer vara desamma då och vi klarar oss nu liksom.

Jag vill att bilkontot ska funka på samma sätt lite. Driftskostnaderna för bilen vill jag ska vara en “fast” summa, men att vinsten att ladda i stället för att tanka går till “bilkontovinsten”, inte “elkontoförlusten”. Hänger du med?

Det finns inget högre syfte, eller ett krav att det ska vara exakt.

Då kanske du ska förenkla det.
Ta fram ett snittpris på elen som du tror det kommer kosta dig (sett till hela året). Till exempel 2,50kr / kWh eller liknande och estimera hur långt du kör i snitt och därmed laddar per månad.
Exempel: 300kWh per månad x 2,50 kr/kWh
Så får elkontot antingen få ta smällen eller få ett tillskott om du estimerat fel.

Då föreslår jag att du kikar på hur mycket laddboxen har matat bilen med, och så utför du din mentala bokföring baserat på det. Beroende på vad du har för elavtal etc så kan det ju bli i princip omöjligt att spåra exakt. Jag vill minnas att tex Tibber möjliggör exakt kostnadsuppföljning av laddning men då måste du ha timpris och det är tveksamt om det lönar sig.

Vi har i min familj 2 elbilar och laddar dem till 90% hemma. Jag brukar kika nån gång i halvåret men i stort så är ju kostnaden väldigt marginell i jämförelse med annat drivmedel (eller värdeminskningen på bilarna för den delen…)

Yes, det är ett alternativ. Gör redan så med elen för driften. Räknade hur mycket det skulle kosta att binda när elen var dyr, behöll rörligt men satte av på ett konto såsom att det var bundet och betalade där ifrån. Blev en trevlig buffert på runt 30 000 på ett år. :slight_smile:

Kanske är enklast så helt enkelt. Bufferten hamnar på bilkontot bara.

Är inte risken att du får en massa utspridda buffertar? Jag tyckte inte det funkade när jag körde så förr. Hade ingen överblick alls.

1 gillning

Ja, det kan jag kanske göra. Nej, timpris är inte aktuellt för mig. Har inte tillräckligt med smarta grejer hemma för att det ska vara värt det.

Jo, absolut. Det blir små buffertar lite överallt. Men ser det inte som en risk för mig, bara vinst.

Precis det här. Får inte koll på helheten om jag ska försöka hålla koll på 15 konton.
Jag ser helt enkelt till att jag har “optimerat” mina utgifter och vet att där finns inget mer att hämta. Bufferten för stora utgifter är väl tilltagen.

Därmed behöver jag inte hålla koll på budgeten i detalj för olika utgifter.
Skulle lönekontot inte räcka till en viss månad så får jag fundera på vad som hände och varför då min lön ska klara av alla löpande kostnader alla månader på året och varje månad generera ett överskott som flyttas till sparkontot (bufferten).

Ah, vi är ju alla olika. Du har hittat ett sätt som funkar för dig, jag ett som funkar för mig :slight_smile:

1 gillning