Elförbrukning kring -40

Bra förslag… Förr hade man krok utanför köksfönstret där man hängde påsar med matvaror …

Det här är inte dumt alltså!

Så här går det med elförbrukningen när värmepumpen lägger av under kallaste veckan denna vinter :person_facepalming:
Uppvärmning med el-element.
Ingen uppvärmning av varmvatten så dusch etc får skötas på annat håll.

Är väl därför man skaffar bergvärme :sweat_smile:

Såhär ligger vi:

Eldar också en del.

30kwh/dygn vid -15
60kwh/dygn vid -30
Bergvärme 2021
Hus 150m2, byggår 1935, tilläggsisolerat 10cm 1988, 3-glasfönster 2021

Nja, riktigt så enkelt är det inte.

En värmepump fungerar på samma sätt som ett kylskåp, eller tvärtom egentligen.

Ställer du in något rumstempererat i kylskåpet så får du tillbaka den värmeenergin i form av spillvärme från kylskåpet. Varje kwh el in i kylskåpet ger nånstans runt 3-4kwh värme ut från kylskåpet.

Ställer du in något kallt som kyler kylskåpet får du ingen förbrukning, men inte heller nån extra spillvärme från kylskåpet.

Så egentligen är det på sommaren som du ska mata kylen med is :slight_smile:

@snalanningen Så länge man inte har direktverkande el måste det ju vara positivt att mata kylskåpet med is?

Det beror på hur man räknar. Jämför man med värmepumpar av olika slag är det ingen enorm skillnad på verkningsgraden.

Problemet med kylskåpet är att man oftast får värmen på fel ställe och inte har så mycket nytta av den.

Men mängden energi man sparar på att göra såhär är inte speciellt stor för att det ska vara värt att hålla på med. Att öppna ytterdörren och släppa in kall luft förbrukar också energi.

Nog måste det vara stor skillnad på ett kylskåp och en luftvärmepump i verkningsgrad.

Hoppas du skojar utan att jag förstår det, finns inga minus i Kelvin.
0 Kelvin är ju den absoluta nollpunkten, (-273,15 grader Celsius). :cowboy_hat_face:

Gällande elförbrukning ser jag en stor ökning så fort det går under -10 grader, är väl för att mina luftvärmepumpar också tappar effektivitet. Inte haft så kallt här i södra norrland men vid -20 gör mitt hus av med ca 120 kWh per dygn och är det -5 ligger jag på runt 70 kWh per dygn.

Obligatory meme :slight_smile:

Skit också, brukar inte missa när det är ironi men denna gång vet jag inte vad som hände! :poop:

Nog verkar negativa absoluta temperaturer vara en grej.

Googla herr @Halsingland

Certain systems can achieve negative thermodynamic temperature; that is, their temperature can be expressed as a negative quantity on the Kelvin or Rankine scales.