Länge sedan vi hade såhär kallt, legat på -35 -45 grader ett tag nu. Vår förbrukning de senaste 5 dagarna ligger på ca 200 kWh/dag. Nästan det dubbla jämfört med förra året.
Någon annan som ser den effekten då tempen droppar från -20 till -40?
Länge sedan vi hade såhär kallt, legat på -35 -45 grader ett tag nu. Vår förbrukning de senaste 5 dagarna ligger på ca 200 kWh/dag. Nästan det dubbla jämfört med förra året.
Någon annan som ser den effekten då tempen droppar från -20 till -40?
Effekten är ju tämligen konstant så ja, det är klart att förbrukningen ökar med sjunkande temperstur. Det är ju en konsekvens av fysiken.
Här går luftvärmepumpen varmare och oftare eftersom det nu är -10 och inte 0, som en ”vanlig” skånsk vinter.
p.s. Språkpolisen i mig skriker högt när norrlänningar i radio pratar om ”över fyrtio minusgrader” när de menar under.
Pratade med en bekant igår som pumpade in 250kwh per dygn i sin kåk. Ej inräknat ved till kakelugnen.
Du är inte ensam.
Vi kör också in dubbla förbrukningen, från 80 till 160kwh. Relativt litet hus men det krävs.
108 kwh i sydvästra Skåne med -8 C och 200 m² boyta och 60 m² garage.
Enheten man pratar om är ju inte grader, utan minusgrader. Fler minusgrader → Kallare väder är en rimlig tolkning, tycker jag.
Fler och färre minusgrader ja. Men temperaturen är inte högre, den är lägre.
Lite fördel när de är så pass kallt så passa vi på att frosta av frysen…
Lagom kallt ute å man spar några kw iaf…
Jag tycker vi ska använda Kelvin, så blir det inga förvecklingar.
Får hjärnblödning, “över 40 minus”.
Man kan verkligen prata om grader och minusgrader som helt olika saker?
Man pratar ju inte om decibel och minusdecibel…
Det blir lättare om man accepterar att ordet minusgrader inte definieras som det matematiska -40.
Hjälper inte, har vänner från norrland som allt hade minus 10 Kelvin en del barndomsvintrar (men trots det inte behövde långkalsonger)
Klart att dom skippade långkalsongerna.
Negative absolute temperatures (or negative Kelvin temperatures) are hotter than all positive temperatures - even hotter than infinite temperature.
Gammalt hus här och har ca 60kwh nu när det är -20 grader ute. Rätt kallt i vissa rum.
110km2 + källare
I källaren är det riktigt friskt!
Har ny bergvärmepump men grunt borrhål så har begränsat vp.
Minusgrader ska nämnas som absolutbelopp och ökar. Säger du istället grader så är det nödvändigt med en symbol före siffran. Plusgrader nämns också som absolutbelopp och ökar.
Ligger på 150-160kwh nu när det är minus 10 - 15 grader
Timmerkåk plus ett mindre garage. Eldar en del också.
Värst vad det gnälls när det äntligen är myggfritt…
Seriöst, det är klart att värmesystemet får kämpa vid minus 40.
Husets värmebehov är proportioneligt mot skillnaden i utetemp och innetemp.
Vid 20 grader inomhus ökar alltså värmeförlusterna vid minus 40 med 50% jämfört med minus 20.
(20-utetemp).
Detta vid vindstilla. Skillnaden påverkas ngt av vinden som kyler. Vi hade kallare på ovanvåningen vid nollgradigt.och 20m/s än vid minus 10, samma värmetillskott.
Nu senaste dagarna ligger vi väl runt 70kWh/dygn vid medeltemp nära minus 10.
Jag behövde några riktigt kalla dagar för att få datapunkter till min elförbrukning/utetempkurva så jag vet vad jah skall investera i för besparande åtgärder
Sedan beror det ju på vilken värmesystem man har hur elförbrukningen påverkas.
Få luft-X värmepumpar fungerar vid minus 40.
Det kan tom vara så att de tar skada…
Jag matar fåglarna 3 ggr per dag nu. Det går åt kWh för de skall hålla kroppen vid 40 grader plus…
Runt 80kwh när det låg som kallast minus 30-35. Ny bergvärme inverter pump installerad i november förra året då vår gamla gav upp i mars 2023 var en jäkla leveranstid. Fick köra elpatron oktober, november 2500kwh och 3400kwh ist för runt 800-1200 med den nya. Blev saftiga räkningar okt,nov. 208m2 +50m2 villa i västerbotten.
Legat kring 200kwh per dag och då har vi dessutom eldat i två eldstäder.
Ställ ut en gryta/kastrull med vatten på natten och ställ in den i kylskåpet på dagen.
Onödigt att betala el för kyla när du har hur mycket som helst utanför dörren.