Vad talar för och vad talar emot att bredda portföljen med Emerging Markets-fond och 100 % Japan-fond?
Mycket högre risk än global index och helt onödigt experiment
Så du tror inte att en uppgång kan ske där under 2025 jämfört med möjligheten till det vad gäller de globala indexfonderna + tech + USA-fonderna som just nu krälar i dyn på oviss framtid?
Jag vet inget på 1 årssikt. Men tror du att Japan och Em har klarnare och minre oviss framtid än Usa Europa och Global indexfond? Marknadstajmning är ett svårt begrepp som man ska helst undvika.
Kanske något mindre volatil framtid iaf jämfört med Europa som jag väljer att ha 10 % av men vara lite försiktig med. Menar inte att ha några större summor i Emerging Markets + 100 % Japan. Bara som ett mindre komplement för ytterligare spridning. De har avkastat hyfsat hittills i år. Grunden är självklart en större del global indexfond, mindre del indexfond Sverige och ännu mindre del Europa index.
Blanda som du vill men avkastningen hamnar ungefär som en global indexfond när man blandar in små skvättar
Sant! Gör säkert ingen större skillnad på totalen. Fyller på lite och håller. Går sedan över till att fortsätta fylla på i globala indexfonden. Var fyller du på just nu (om du gör det)?
100% Global indexfond ganska tung portfölj några miljoner. LF Global index men om jag var på Avanza hade jag valt Avanza Global 100% all in då jag går efter årsavgiften. Det är det vi vet idag.
Ett bredare alternativ kan ju ex vara AMF Aktiefond Asien Stilla havet, 0,4% avgift, har följande vikt. Finns säkert andra alternativ.
Enskilda landsfonder så kan följande tala emot som i Japans fall. Lång återhämtning.
Tack för riktigt bra input! Ska titta närmare på det här utifrån dina tips.