Emilshus Börsnotering

Hej Forumet! :wink:
Funderar på att teckna aktier i Emilshus börsnotering. Då affärsvärlden har gett rådet att teckna. Det handlar om preferensaktier och jag är inte helt med på om detta medför någon annan risk än vad “vanliga aktier” gör?

//Tobbe

1 gillning

Det medför mindre risk än vanliga aktier, i allmän mening. Däremot medför det en exponering för en ränterisk som är väsentlig att hålla koll på.

1 gillning

Rent konkret.

Säg att du har en stamaktie som ger en krona per år i utdelning, samtidigt som preferensaktien ger sju kronor. Bolaget får en försämrad lönsamhet och klarar inte av att ge någon utdelning.

Vilken aktie sjunker mest, stamaktien eller preferensaktien? Rimligen preferensaktien. Skall man köpa preferensaktier måste man vara mer eller mindre bombsäker på att utdelningarna kommer att rulla in.

3 gillningar

Jag fick på 100% av kontona med kanske 60% av minimipost per konto i denna.

“Lätta” 15% avkastning.

Var det någon som inte fick tilldelning på ett sökt konto?

Jag och sambon fick tilldelning på alla 4 konton vi sökt.

1 gillning

Jag och frugan fick på alla våra sammanlagt sex konton. Hyfsad timpenning!

4 gillningar

Börsnoteringar är att balansera på en knivsegg! Går det dåligt kan det bli dyrt!

Ja, går man på känsla i stället för förnuft kan det bli dyrt. Är man mera sparsmakad ,vill jag påstå att riskerna är låga.

Tror man däremot att man alltid kan undvika förluster skall man hålla sig utanför.

Nu är det dags för stamaktierna i Emilshus att göra entré på Nasdaq Stockholm.

Tidigare i tråden är det preferensaktierna som diskuterats.

Sista teckningsdag är 2022-06-10 och första handelsdag 2022-06-13. Carnegie och Swedbank står som huvudrådgivare.

IPO Analyser har tittat närmare på noteringen:

Hoppar över den. För stor risk på den (för mig).

Intressant! Varför är det för stor risk?

IPO-klimatet är kyligt och de flesta börsintroduktionerna den senaste tiden har gått med förlust.

Som jag tolkade IPO Analysers genomgång får man visserligen en rabatt på Emilshus vid börsintroduktionen, men det finns andra fastighetsbolag som är betydligt lägre värderade.

Jag är tveksam om jag ska teckna, men överväger ändå att göra det med hänvisning till att det är Carnegie som är huvudrådgivare till ett bolag på Nasdaq. Carnegie är rädda om sitt namn, och historiskt har ca 80 % av deras Nasdaq-IPOs gått plus vid teckna/sälj.

2 gillningar

Kan börja med att skriva att jag inte gjort någon djup analys och även om jag hade gjort det är jag ingen expert och skulle inte råda någon att följa mina köp/sälj.

En faktor är det @bspastikern skriver, IPO-klimatet.
Dock hänger jag inte med på vilken rabatt som han hänvisar till.

Jag ser tvärtom. Gjordes en emission förra året på 14kr. Dvs priset är upp 100% på ett år och samtidigt har bolag som SBB gått ner typ 70% från toppen.
Sen har de gett ut obligationer där de betalar 3-månaders STIBOR + 5,25/5,75% i ränta på årsbasis.
Preffen ligger på ca. 30kr, men den har samtidigt en direktavkastning på 6,6%.

Gör att jag inte kan / vågar prissätta Emilshus och inte vill utsätta mig för risken att 28kr är för högt pris och aktien dyker.

2 gillningar

Ah okej ni menade så, jag tänkte mer på riskerna kopplade till bolaget. Tycker bolaget är intressant som en mer långsiktig placering. Deras fastighetsportfölj är ganska diversifierad inom segmentet kommersiella fastigheter vilket borde kunna ge lite stabilitet kan man tycka. Men hurvida värderingen är dyr eller inte har jag ingen anning om, inte heller hur pass hög belåning bolaget har. Får grotta ner mig lite. Kanske ska avvakta och köpa in sig på en eventuell dipp efter ipo istället :slight_smile:

Emilshus har vuxit kraftigt sedan emissionen på 14 kr. Senaste substans är 25,29 kronor, så de noteras till en liten premie. De är inte riktigt jämförbara med SBB, det är ett helt annat bolag. Närmsta peers är Sagax & NP3 som båda fortfarande handlas till kraftiga premier på över 100% trots det hårdnade börsklimatet. Jag tror Emilshus kommer värderas lägre pga kortare historik men en premie är inte otänkbar även i detta klimat. Sagax & NP3 är dessutom båda storägare i bolaget, 25% respektive 20% av röster och kapital. Som IPO Analys nämner i videon kan Emilshus ses lite som bolagens gemensamma smålandsdivision.

Som b.la AFV har nämnt är 85% av erbjudandet redan täckt vid noteringen så nedsidan är sannolikt begränsad. Jag kommer nog att teckna då jag tycker det är helt okej risk/reward men tror inte man missar så mycket om man står över.

2 gillningar

Affärsvärlden ger ett övergripande neutralt råd, men inflikar även:

Den som vill spela på detta skulle kunna teckna aktien med hopp om att göra en snabb vinst ifall den stiger första handelsdagen.

Nedsidan begränsas i viss mån ytterligare av att Carnegie i prospektet förbehåller sig rätten (dock inte skyldigheten) att genomföra stabiliseringsåtgärder om de tycker kursen är för låg.

I samband med Erbjudandet, kan Carnegie, som stabiliseringsagent för Joint Global Coordinators, komma att genomföra transaktioner i syfte att stödja marknadspriset på aktien på en nivå högre än den som i annat fall kanske hade varit rådande på marknaden

Det är väl i och för sig standard? Har aldrig tecknat en IPO där det inte var med i prospektet.

Det varierar om det finns stabiliseringsåtgärder eller ej.

Vid en snabb och slarvig genomgång av de tio senaste börsintroduktionerna verkar det som att 4C Group och Promimic har stabiliseringsåtgärder i prospeketet.

My Beat, Vultus, Job Solution, Skolon, Sensidose, Arctic Blue Beverages, Inuheat och Västra Hamnen Corporate Finance har inte något förbehåll för stabiliseringsåtgärder.

1 gillning

Nja… :money_mouth_face:

2 gillningar