Är i en liknande situation som trådskaparen, och har beställt en ny bil för 680 000 kr, den andra gamlingen ska nog bytas också i sommar, men det kanske blir en lite billigare bil, eller att jag privatleasar, bara för att det är en bättre affär, och att det händer så mycket med elbilarna nu att alla gamla kommer vara värdelösa när de är 5 år.
Skulle kunna köpa grannhuset också som är till salu för 800 000 kr, inte så mycket om huset, men 3000 m2 tomt som man kanske skulle kunna ha nytta av.
MEN, det drar med sig mer som ska skötas, mer kostnader, mer ansvar, och så kanske man kommer på att man skulle ha en maskinhall där, och jag har ju redan hus i Sverige och Spanien, så jag vill inte ta på mig mer jobb med fastigheter och sånt som kostar utan att man har någon nytta av det.
Har alltid varit bilintresserad, så jag ser det som en ren lyx att kunna slänga iväg typ 1 miljon sammanlagt på det, och så slipper jag ju med lite tur både reparationer och besiktningar i 4 år framöver.
En annan tanke som slagit mig är att köpa nåt finare i Spanien, men även det kommer ju med en hel del jobb som måste göras, sminka grisen, titta på andra hus, och sedan gå genom hela processen med det, inte heller det känns värt besväret.
Det där med att unna mig något för 1000 kr om dagen, eller 10 000 i månaden är inget som egentligen lockar mig, det känns bara slösaktigt att slänga bort pengar bara för att man har råd.
Skänker hellre några tusen åt idrottsföreningen, eller som jag gjorde för några veckor sedan, köpte två nya fina träningsbänkar till idrottsföreningens gym, det glädjer både mig och fler ändå.
Jag är i alla fall 60 år, och har så jag klarar mig om inte börsen kraschar totalt, så det som kommer in från och med nu kan jag sätta sprätt på, även om det inte är rationella saker sett i allmänhetens ögon.
Något jag nog aldrig kommer sluta tycka är jobbigt är att köpa dyraste köttbiten när man går ut och äter, även om man har god råd känns det otroligt slösaktigt och direkt dumt, men där kanske man har en tröskel till att kliva över, vi får väl se hur det går under vårens resa till värmen.
VI har en krånglande AC på vår bil i Spanien, bilen är gammal, men jag kommer nog lägga ut vad det kostar att få den fixad, än en gång för att spara tid och energi jämfört med att byta bil, kanske blir lika dyrt att repa den gamla, men förhoppningsvis går det åt färre dagar av semestern jämfört med om man skulle byta bil.
Det är den där typen av lätt irrationella saker som jag tycker mig bli bättre på att “slänga bort” pengar på, sånt som gör att saker som jag nyttjar också fungerar och inte stjäl för mycket tid.