En aggressiv fondportfölj med lång horisont, tacksam för feedback

Hej, är 27 år och har själv sparat lite slappt i fonder sedan ungefär 5 tillbaka. Ska nu ta tag lite mer i det, och lägga lite mer tanke bakom mina placeringar.

Målet: Sparhorisonten ligger på 15 år plus. Jag kör därför 100% aktiefonder, och troligtvis något mer aggressivt än vad Jan skulle tycka om.

Strategi: Fördela nuvarande beloppet (350.000) på en gång, och månadsspara 2000kr med samma fördelning; 50% globalt, 20% Sverige, 20% tillväxt, 10% Bransch.

Globalt:

Två globala indexfonder med lite olika inriktningar och som följer olika index. Tycker ni jag ska fokusera lite mer på småbolag, tex. Handelsbanken Gl Småbolag?

• Länsförsäkringar Global index 25%
  • SPP Global Plus A 25%

Sverige:

För mycket Sverige-exponering (särskilt tsm. med Robur Ny Teknik)? Vet att det finns olika skolor här. Hade tänkt att kanske dra ner det till 15% och sätta övriga 5% i globalfonder.

• SEB Sverige index 10%
  • Spiltan Investmentbolag 10%

Tillväxt:

Kanske jag ska fokusera enbart på en fond här, istället för Asien och EM. Åsikter?

• Avanza Emerging Markets 10%
  • Swedbank Robur Access Asien 10%

Niche/Bransch/Lekstuga:

Hoppas så klart att Jan själv dyker upp och kallar mig dum i huvudet :sweat_smile:

• Swedbank Robur Ny Teknik 5%
  • Swedbank Robur Technology 5%

Tacksam för all kritik och diskusion!

1 gillning

Gör det enkelt och köp investmentbolag.

1 gillning

Vilka investmentbolag rekommenderar du?

Jag kör Investor A, Industrivärden C, Kinnevik, Lundbergsföretagen, Latour, Bure och Svolder i en likaviktad portfölj.

1 gillning

Okej tack för svaret. Om man bara ska ha 2-3 investmentbolag, vilka ska man ha då?
Jag valde att satsa på sef kavaljer investmentbolag för att jag inte kunde bestämma mig.

Du menar investmentbolag för hela summan? Får ju viss exponering mot dom du nämner just med Spiltan, dock inte likaviktade. Kör du själv enbart investmentbolag?

Haha. Skulle jag inte göra. Jag tycker spontant att du har tänkt genom det och kör på det. Allt vi kommer att komma med är nyanser som är hugget som stucket om det kommer ge resultat.

Om du vill ha aggressiviteten i portföljen på en 15 års period, då skulle jag övervägt belåning. Bättre att ha en lågvolatil belånad portfölj än en högvolatil portfölj utan belåning. Det är ju en klassisk riksparitet strategi att balansera risk med hävstång.

Men det kräver koll på läget, erfarenhet och att ekonomin i andra områden är i skick. För normalt är att avråda från hävstång. Det är som att ha en pistol. Det kan rädda livet på dig, men du kan också ställa till det så in i bomben för dig.

1 gillning

Kan du inte prata med staten att vi får spara i Ap7 aktiefond privat? Det skulle lösa alla våra problem Jan :+1:. Det är det bästa som finns. 0.08% i avg + den är statligt och har skatte lättnad med 0.25%. Alltså den kommer avkasta 0.25% årligen bättre än vanlig global indexfond. Plus att man får gratis belåning i den. Oj vad bra den är.

Haha, har försökt. Tro mig. Tog upp det off-camera med Ingrid Albinsson som är kapitalförvaltningschef. Gick så där. :joy:

1 gillning

Är det rationellt att förutsätta att svenska investmentbolag kommer att fortsätta att överprestera?

Vi har en tråd på ämnet här:

Ja, dessa sju investmentbolag samt 15% guld är min långsiktiga strategi.

Jan själv, star struck! Ja kanske vore något, med blir rädd så fort jag hör ordet “hävstång”. Får ta och läsa på, ser att du har en artikel om belåning.

Haha, @jadu. Ingen anledning vara star-struck. Hänger du tillräckligt länge här i forumet kommer du se hur ofta jag har otur när jag tänker. :joy:

Angående hävstång, ja, titta på det. Många gånger är hävstång ett bättre verktyg för att öka risken än att ta på sig annan typ av risk genom spekulation i fonder med högre risk.