För att komma in och sparka på en gammal tråd (har någon en nyare om Dimensional tar jag gärna länk)
Har det gjorts möjligt i Sverige att investera i deras breda ETF med 13-14 tusen bolag? Hittar några Dimensional på Avanza nu men osäker på exakta namnet på den.
I UCITS-universumet får vi just nu nöja oss med Avantis ETFer eller de vanliga fonderna på Handelsbanken. Ingen aning om Dimensional planerar lansera ETFer i Europa tyvärr
Det var jag som bad Avanza att lägga upp Dimensionals ETF:er. Bad dem även lägga in Avantis. Funkar bara att köpa om du omregistrerar dig som profesionell investerare, vilket bland annat kräver minst motsvarande 500K €. Ryktet går att de ska halvera det kravet nästa år, men verkar inte vara spikat (länk nedan).
Som LowRiskManiac skrive, om du inte har tillräckligt för att klassificeras som proffs så kan jag tipsa om Avantis ETF:er som är listade i Europa (finns både på Avanza och Nordnet). Avantis har mer eller mindre samma metodik som Dimensional, skapad av avhoppare från Dimensional, men som jag förstår skillnaden så är Avantis lite tyngre viktad i faktorerna, men det är finlir. Själv har jag lagt en del i Dimensional och en del i Avantis.
Väldigt tråkigt att EU förbjuder sina medborgare från att investera sina egna pengar.
Ja, nuvarande kriterier för att få köpa det man vill är galna. Jag har visserligen själv kunnat klassificera mig som “professionell”, så jag berörs inte direkt, men jag blir ändå upprörd över det.
Nuvarande kriterier är ju idiotiska ärligt talat och gör att sparare i Europa betalar massa extra. Att inte få köpa en amerikansk billig bred globalfond för att man inte har 500k euro är orimligt. Det som kan krävas är kunskap, men att ha pengar har ju absolut inget med kunskap att göra.
Ännu viktigare än sänkningen av kravet från 500k till 250k euro kan dock vara att man pratar om ett fjärde kriterium för klassificering som professionell, nämligen utbildning. Då skulle man kunna klassificera sig genom att faktiskt lära sig hur instrumenten fungerar, vilket är betydligt viktigare än portföljens storlek. Då blir det betydligt fler som kan klassificera sig som professionell även med en portfölj som inte är nära 250k euro heller.
“A new (fourth) criterion is added with respect to clients with ‘recognised education or training that backs up his/her understanding of the relevant transactions or services envisaged and his/her ability to adequately evaluate the risks’.”
Dock nämns ibland 2027 som datum för införande, såsom i länken jag citerade.