En faktorportfölj med Dimensional-fonder

Jo egentligen, kanske får fixa det vid tillfälle.

2 gillningar

Jag blir inspirerad av att köpa Dimensional-fonderna när jag läser denna tråd. Men är det någon här som faktiskt börjat äga fonderna?

Om jag loggar in på Handelsbankens hemsida och följer “Spara och Placera” > och sen “Handla fonder” i högra menyn, då måste jag sen välja “öppna nytt fondkonto” gissar jag. Sen finns en dropdown-meny med alla Handelsbankens egna fonder. Men för att hitta Dimensional måste jag välja “Nytt fondkonto - Externa fonder”. Men vad är ett fondkonto? Är det ens ett ISK-konto?? Jag är extremt förvirrad av deras webbgränssnitt.

Köper ni fonder eller etfer? Upplever att t.ex globala small cap är väldigt tunt på fondfronten. Iallafall indexfonder.

Aether har gjort en how-to, det är ganska icke-intuitivt att komma igång hos HB Eugene Fama:s Dimensional fonder som ETF:er - Nr 123 av Aether

1 gillning

Hej!

Är det någon som vet om man kan ha Dimensional-fonderna i sin tjänstepension om man har den hos Handelsbanken? :slightly_smiling_face:

Jag tror inte att det är möjligt i nuläget. De medel som finns att välja på för de olika pensionsplanerna kan ses här:

https://www.handelsbanken.se/sv/privat/pension/fondlistor/fondlista-ftp

1 gillning

@VTP

Tack för svaret!
Synd att det inte går. :frowning:

Kontaktade precis Avanza och önskade Dimensional World Equity :slight_smile:

6 gillningar

Ser mörkt ut…

Synd :frowning:

Jag kommer nog behöva gå till SHB så småningom för de här fonderna är verkligen överlägsna i sitt skrå för oss i Sverige.

Ska också trycka på igen och förklara det. Det vore synd för jag gillar Avanzas värdepapperskredit och banken i allmänhet.

2 gillningar

Tagit bort personlig information.

1 gillning

Ursäkta lite sidospår kanske men…

Precis, verkar lite hemligt. Frågade i deras chatt om det går att belåna aktier/fonder på ISK. Deras svar var “Kan vara möjligt men jag skulle rekomendera att prata med ditt bankkontor angående detta så det får göra en bedömning och se om det är möhligt eller inte”… :melting_face:

Men i deras prislista kan man läsa:

Aktielån
Aktielåneavtal 2 000 kr
Minimipremie 500 kr

Så helt omöjligt verkar det inte! :smiley:

1 gillning

frågan blir ju till vilken %-sats. 3,3% hos nordnet och 1,49% hos avanza verkar ju svårslagat (?)

2 gillningar

Har börjat intressera mig mycket för Dimensionals fonder och funderar på att låta merparten av nysparandet gå in främst i World Equity Fund.

Vad jag däremot inte får någon rätsida på är ifall jag ökar eller minskar mitt risktagande om jag väljer att komplettera med en så att säga traditionell global indexfond. (Exempelvis Länsförsäkringar Global Index eller Avanza Global.) Ser en paradox i det hela då fler fonder i sig borde resultera i en större riskspridning rent tekniskt sett. (Kanske tänker jag fel här?) Samtidigt kommer många av bolagen i fonderna överlappa varandra. Jag kommer också i ett sådant fall indirekt övervikta marknadsfaktorn. Frågan är om det i sig utgör en större eller mindre risk jämfört med att köra in allt i World Equity Fund.

Någon som kan förklara för en novis inom ekonomisk teori? :person_shrugging:

Jag har också funderat en del på det här och man blir lite snurrig. Jag är dock ganska säker på att fler fonder → bättre riskspridning bara gäller om de underliggande innehaven är okorrelerade. Så att blanda t.ex. LF Global index med DNB Global Indeks ger egentligen ingenting, och att blanda WEF med LF Global Index borde inte heller innebära ökad riskspridning utan bara som du säger innebära att man överviktar marknadsfaktorn. Å andra sidan medför det inte heller någon direkt nackdel, så är man inte helt såld på att WEF verkligen är bättre så kan man ju absolut låta en del av kapitalet ligga kvar i en vanlig globalindexfond.

1 gillning

Hur överviktar du marknadsfaktorn?

Sisådär fyra månader senare vet jag inte riktigt vad jag menade men den formuleringen faktiskt :person_shrugging:

Hur har jag missat detta? Istället för att komponera ihop en massa ETF:er för att typ efterlikna DFA:s fonder, kunde jag hela denna tid köpt fonden direkt från banken jag haft sen jag blev “vuxen” :sweat_smile:

Arbeta smartare och inte hårdare alltså.

5 gillningar

Ja det ska inte vara så svårt faktiskt. Är inte heller det.

Vad är det för fel på en fond för 0,20% som är bred nog ? När vi ändå pratar enkelhet