En fråga om mellanhinken

Hej,

Jag försöker utforma mina hinkar, men har en fråga om mellanhinken:

Vårt hus värderas idag till runt 5.5miljoner. Vi har bara 1.2miljoner i lån efter effektiv amortering i 10 år. Jag är ny här men har ju nu efter läst och lyssnat här insett att alla lån inte är dåliga som jag fått inpräntat i mig från tidig ålder och att låga bolån är klassat som kanske dumt.

Om jag tänker mig mellanhinken så är det saker som kanske bilköp, renoveringar, sparandet till barnen (som är tonåringar snart) minus (husvärdet-låndelen) vilket landar mig på negativt några miljoner att ha i hinken :). En negativ hink känns märkligt, så vad tänker ni om detta?

Vet att många säger belåna huset mer, men när räntan nu stiger uppåt 4% och lånens bindningstid går ut så känns det som att investera pengarna från mer bostadslån som ett nollsummespel(avkastning 4%-4%ränta = 0) = onödig risk för ingenting vunnet. En 4%s ränta och till och med mer är ju inte något omöjligt och vad är era tankar om att då ha en ökad belåning? Jag är totalt ny och troligen dum på detta trots min ålder (42) så be gentle :slight_smile:

Välkommen till forumet!

Jag brukar säga att glöm mellanriskhinken. Om du vill boka pengar till oförutsägbara kostnader, bara växa din buffert lite grann och investera resten i en 100% aktiefondportfölj. Alltså om du vill boka 10kSEK för eventuella bilreparationer → 5k till sparkontot, 5k till en bred indexfond. Blir din buffert väldigt stor - which is totally fine - kan du tänka dig att investera en del i räntefonder.

Två hinkar - 1) cash/sparkonto/räntor 2) 100% aktiefonder - räcker till. Ett jättebra alternativ för den som inte vet vad hen skulle göra är fast strategisk allokering typ 80/20 eller 70/30 aktier/räntor för alla pengarna för resten av livet. Det kallas också “good enough” av vissa kloka män.

2 gillningar

Intressant.

Blir inte väldigt låg avkastning på din stora bufferthink jmf med buffert + mellanrisk? Hur går dina tankar för att motivera bort mellanrisken?

Ska väl nämnas att min mellanhink består av låst kapital (boende) men också en 100-150k fritt kapital i en portfölj.