En gång för alla: Wisdomtree Physical Swiss Gold (GZUR )vs. Xetra Gold (4GLD) - hur är avgifterna?

Varför skulle någon ens överväga 4GLD när den är minst dubbelt så dyr? Obegripligt.

Tycker inte att den här tråden landade i ett tydligt svar. Jag kan inte se att några 0.3% av mitt innehav dras någonstans på Avanza. Såvida det inte finns ett tredje alternativ jämte trådstartens;

1. Avanza sysslar med välgörenhet,

så förstår jag inte hur den avgift som anges för Xetra-Gold betalas.

Någon som har koll?

Det “syns” ju inte på de andra ETF:erna heller, eller dina vanliga fonder med avgift heller för den delen. Men den finns ju där.

Bra poäng, såklart det är inbakat i kursens utveckling på något sätt och inte en separat kostnad. Det som gör att jag inte får ihop det är att kursen för Xetra-Gold ska motsvara guldpriset mätt i euro/gram, och denna ETC handlas i hela andelar motsvarande 1 gram/andel.

För en vanlig aktiefond är detta inte något problem, värdet för en fondandel motsvarar helt enkelt den genomsnittliga utvecklingen för de underliggande tillgångarna minus avgifterna för fonden. Men om Xetra-Gold ska ta ut en procentuell avgift på innehavet, hur ska då kursen kunna följa guldpriset och inte tappa mot det över tid?

1 gillning

Det enkla svaret är att det tappar. Tittar man ex. på detaljerna för WisdomTrees ETC så var mängden metall man var berättigad till när den startade 24/4 2007 0,1 Oz guld. Vid årsskiftet nu var det 0,094791902 Oz. Det finns liksom inget sätt att kringgå detta förutom att själv förvara fysiskt guld, vilket jag rekommenderar att man gör med 50-75% av sitt innehav.

2 gillningar

På Nordnet kan man ju månadsspara courtagefritt i WisdomTree Physical Gold ETC, är det så mycket bättre med de andra alternativen som finns att det väger upp avsaknad av automatisering? På Avanza har jag i dagsläget en liten exponering mot guld genom AuAg Precious Green, den är dock rejält dyr och får ju med en del annat på köpet.

Vad är det för fel på guld ava? Jag har barnportföljen men har guld ava som guld.

Otydligare hur bra deras backning fungerar (ETC:erna har fysiskt guld som de förvarar och använder som säkring och i vissa fall t o m växla in certifikatet mot, det gör inte ava guld) och i längden dyrare iom högre avgift. Jag tror generellt att ava guld är helt okej, men kan vara bra att byta upp sig när man börjar få ihop tillräckliga summor i sitt sparande.

Det är pappersguld dvs. certifikat som ska motsvara guld men inget guld ägs.
ETCerna som pratas om här har fysiska guldtackor förvarande i valv.
Så viss skillnad :wink:

Dessutom har Guld Ava 0.39% avgift så “less for more” är min slutsats.

Tackar så mycket för så bra svar👍

2 gillningar

Jag insåg just att mitt automatiska sparande på Nordnet går till WisdomTree Physical Gold (VZLD) och inte WisdomTree Physical Swiss Gold (GZUR).

Det verkar inte vara möjligt att ha automatiskt sparande till GZUR. Är det någon som vet om jag har förstått det rätt?

Kan man få en liten vägledning (säkert igen) tro!?

Jag vill bättra på mitt guld-innehav lite. Syftet är diversifiering. Det drar ut på tiden för jag tycker det är så krångligt, det känns som allt kan bli fel. Jag läser och läser i alla guldtrådar och det blir bara värre…

Säg att jag ska köra in 8-10k. Ska jag bara köra in det oaktat spreadar, andra upp- eller nergångar, måste man ha koll på valuta, osv., osv.? Jag har lite i xetra, men nu tänkte jag ta GZUR. Vad sägs, exakt hur gör jag?

1 gillning

Det är bara att söka upp GZUR hos din mäklare och köra :slightly_smiling_face: Precis som när du köpte den andra ETF:en. Du får sex andelar för ~9000kr just nu @€148.

1 gillning

Är det guldläge nu, alltså? Jag bara gör det, nu?

Jag äger ingen spåkula tyvärr :joy: Men det är bara att köra ja. Guldet kostade 545kr grammet för ett år sedan, kostar 503kr just nu. Samtidigt är Stockholmsbörsen upp 30% hittills i år, och du säger att du vill diversifiera.

Fyllde själv på med ~40 gram mynt så sent som igår.

1 gillning

Men vad är det du säger, jag tror nog du har en liten spåkula i guld undangömd, fram med den nu :laughing: Men ja, ok när du lägger fram det sådär, så vill jag ju nästan ha ännu mer :star: Nu är det jag som blundar och trycker på köp-knappen. Tack för hjälpen​:star_struck:

Har någon tittat på det som Avanza erbjuder, s.k. trackers inom guld. Är benämnd GULD AVA A. Hur ställer ni er till denna? Risker, avgifter m.m.?

Jag har, utefter det jag läst här, bestämt mig för att dela upp mitt innehav i GULD AVA, GZUR, och GLDA. Som jag förstått det är risken högre för AVA på grund av motpartsrisk, men den kan vara användbar som växlingsdel vid ombalansering eftersom den inte har courtageavgift. Så om det bara är en mindre justering använder jag AVA, annars GZUR och GLDA.

Någon får gärna rätta mig eller utveckla!

Jag tittade vidare på Avanza och deras FAQ för trakters och fick fram följande : “Fördelen med Avanza Trackers, i jämförelse med andra börshandlade produkter, är att kreditrisken, eller motpartsrisk som det också kallas, är kraftigt reducerad. Du behöver alltså inte oroa dig för att din investering går förlorad om (utfärdaren) av produkten skulle hamna på obestånd.”

Det låter för mig som lekman bättre. Och för min del tänkte jag gå in med mindre summor och ganska frekvent så kan man undvika växlingsavgifter och andra avgifter är det väl en stor fördel? Eller missar jag något här?

Jag försöker också ha en ca tredjedel av guldinnehavet i AVA Guld just för att kunna ombalansera kostnadsfritt i de flesta fall.

1 gillning