Jag tittade vidare på Avanza och deras FAQ för trakters och fick fram följande : “Fördelen med Avanza Trackers, i jämförelse med andra börshandlade produkter, är att kreditrisken, eller motpartsrisk som det också kallas, är kraftigt reducerad. Du behöver alltså inte oroa dig för att din investering går förlorad om (utfärdaren) av produkten skulle hamna på obestånd.”
Det låter för mig som lekman bättre. Och för min del tänkte jag gå in med mindre summor och ganska frekvent så kan man undvika växlingsavgifter och andra avgifter är det väl en stor fördel? Eller missar jag något här?
Mm, just nu är väl den gratis? Jag valde bort den eftersom jag inte orkar hålla koll på när de börjar ta betalt; då blir den ju dyrare än de andra jag valt. Men om man ska optimera kanske man bör ta med den också och sedan avyttra när kostnaden kommer. Har dock inte räknat på det. Beror på hur länge man hinner utnyttja att den är avgiftsfri.
Jag tänker det är där AVA Guld fyller i, och då blir det gratis. Och när man har en kaka på några tusenlappar för mycket eller för lite där så kan man flytta om till/från en av sina fysisk ETFer.
Att ha flera liknande fonder är ett sätt att försöka minimera den idiosynkratiska risken. Hur mycket dyrare det blir beror väl lite på brytpunkter för courtage.
Jag tror att de är rätt lika.
Om jag mins rätt fanns Guld AVA A först, men hette då Guld AVA. Den blev för stor av något tekniskt skäl som jag inte förstår och Avanza skapade en ny och bytte namn på den ursprungliga. Jag har flyttat mitt innehav till den nya, men det verkar som de flesta fortsätter använda den gamla.
Edit: Jag kanske mins fel för jag ser nu i mina papper att jag också haft en tracker som hette Guld X AVA. Det var nog den jag tänkte på som ursprungligen hette Guld AVA.
Jag har inte hängt med vad gäller GULD X AVA, men eftersom det står ”Denna produkt är endast säljbar” gissar jag att den ingår i en liknande rotation av namnen.
Slutsats: Om man vill ha GULD AVA köper man GULD AVA även om det formellt inte är identiskt samma tracker som för ett par år sedan, utan en likadan med samma namn.
Jag noterar även att det nu faktiskt går att köpa i GULD AVA A igen. Min gissning är att folk sålt av så att det åter finns plats för nya investerare i produkten.