Min “lekhink” har gått betydligt bättre än mina indexfonder men den svänger också mycket mer så jag hade nog inte pallat att ha för stor del av kapitalet i den.
Jag har en del biotech framför allt och har en aktie där jag gjort 125% på mindre än ett år. Den bara gick upp och upp i princip och jag pytsade in lite då och då. Totalt pytsade jag in kanske 300k men den är nu värd 750k.
Tyvärr kom en av de stora drakarna och köpte upp den alldeles nyligen, och det var väl det jag hade fruktat hela tiden. Min lilla startupraket är numera del av ett gammalt tråkigt big pharmabolag och kommer knappast fortsätta uppåt som en raket.
Hur som helst. Jag skulle nog slänga in lite NVIDIA i min lekhink. Den lär väl dubbla sin kurs inom ett par år men kommer också svänga kraftigt upp och ner så det gäller att ha nerver. Bara min gissning. Har 300k i NVIDIA som jag köpte nyligen och är väl upp 30% eller så.
Edit: men allt går så klart inte bra i lekhinken. Har en del guld i en ETF som står och stampar. Tyvärr är det typ 38% reavinstskatt på guld i det land jag bor så jag sitter fast om jag inte vill betala skatt vid nästa deklaration.