En liiiiten, liten lekhink kanske?

Håller med övriga. Utifrån rikatillsammans-theori kör jag 100 procent lekhink (dvs 100 procent aktier) sedan 6 år. Är än så länge inte sämre än index så det verkar fungera ok. Der är ändå stor skillnad bland mina aktier, vissa aktier såsom Constellation software, Blackrock, Lifco eller Kongsberg gruppen är såpass stabila över tid, det har blivit stora baspositioner, dvs jag ökar över tid och minskar bara i tider av överdriven värdering. Sedan finns det positioner såsom Galaxy digital holdings som är mer som lekaktier dvs även om jag behåller så ökar jag inte över tid vad gäller positions storlek relativ totala portföljvärde. Och sedan finns det positioner såsom Chapters Group eller Tenaz Energy Corp där jag investerar utifrån momentum och storlek i respektive portfölj men som kan försvinna ur portföljen om de visar sämre trend över tid. Slutligen brukar jag ibland krydda med selektiva IPO som är kanske det som är mest spekulativ men som har nästan alltid gått bra.

Jag har alltså ingen lekhink på så sätt att det är tänkt som ren spekulationsportfölj utan fokus är på att öka portföljvärdet över tid och vara minst lika bra som index. Ur det perspektivet kan du fundera kring om du vill ha en separerat portfölj som lekhink eller vill inkorporera “lekaktier” i en seriös portfölj (vilket jag alltså kör)