Jag såg att SAVR nu erbjuder sig att flytta tjänstepensioner, bland annat under förutsättning att inbetalningar inte längre görs till till kontot och att de har fått status som s.k. fribrev.
Vet att jag har en himla massa olika tjänstepensioner efter att ha haft många olika arbetsgivare, vissa enbart någon eller några månader. Det har varit ganska trist att se beloppen minska till noll på några av dessa tjänstepensioner på grund av avgifter. Men några av de 12-13 olkia tjänstepensionerna har fortfarande en summa kvar. Bäst att rädda de pengarna medan de ännu finns.
Jag har några frågor till forumet:
-
Måste jag aktivt kontakta förvaltaren för respektive tjänstepension för att begära “fribrev”, eller räcker det med att jag har bytt jobb och därmed inte har fortsatt anställning, för att tjänstepensionen ska få fribrevs-status?
-
Vad anser ni om SAVR:s erbjudande? (Frågan är ställd till er som har tillgång till SAVR och som har möjlighet att gå in och kolla upp saken. De har ju låga avgifter…är avgfterna låga även för tjänstepension?)
-
Finns det något annat alternativ att flytta tjänstepensioner till?