En miljon och sedan uttag 200 k per år

Hej! Har i mitt AB 1 mkr kr nu. Enligt nuvarande 3:12 möjlighet till uttag 200k per år. Vill få råd kring hur jag skall investera för att få pengarna att räcka så lång tid som möjligt. Har startat en KF på Avanza. OBS är inte i behov av dessa pengar, bara en “extra ekonomisk krydda” och vid kasst börsår skippar jag uttag.

En tanke är att lägga 200k nu bara på räntekonto och resterande 800k i KF och DNB Global indexnära för att göra det enkelt. Dum idé? Bättre idéer?

Tack på förhand!

Globalfond och sparkonto är en bra plan.

Sen kan det vara bra att läsa igenom vad Rika tillsammans skriver: Kom igång rätt och lätt med ditt sparande och investerande

Finns ingen fond som heter så.
DNB Global Indeks S
Länsförsäkringar Global Index
Är det någon av dem som du menar så är båda bra.

DNB Global Indeks S har hållbarhetsvärde 20,13. Länsförsäkringar Global Index har hållbarhetsvärde 19,08.

Hållbarhetsvärdet är en siffra mellan 0-100 som tas fram av Morningstar, där ett lägre värde betyder mer hållbar.

DNB Global Indeks S har minst ESG av dem.

DNB Global Indeks har större diversifiering eftersom den innehåller över 1400 aktier, medan Länsförsäkringar Global Index innehåller över 1200 aktier (eftersom den sorterar bort vissa aktier i sin ESG-sortering).