Killen har funnit sin variant av FIRE - en “CampFIRE”.
Att arbeta i perioder, samla på sig ett kapital och sedan ta ledigt för att fokusera på sig själv och sin passion.
We Weren’t Born to Be Wage Slaves - Here’s How I Fought Back
Killen har funnit sin variant av FIRE - en “CampFIRE”.
Att arbeta i perioder, samla på sig ett kapital och sedan ta ledigt för att fokusera på sig själv och sin passion.
We Weren’t Born to Be Wage Slaves - Here’s How I Fought Back
Låter som en variant på Barista FIRE.
Man jobbar ihop tillräckligt för att vara ledig en period och sen jobbar man igen ett tag för att få ihop till nästa period av ledighet.
Vad var det du tyckte var nytt och revolutionerande?
Det är en 53 minuter lång video - kan du beskriva mer ingående?
Det som beskrivs är väl egentligen bara sabbatsår, tjänstledighet eller säsongsarbete.
Jag skulle inte kalla det för en variant av FIRE utan använda något av ovan ord istället.
Mitt första “riktiga” jobb var i äldrevården på slutet av 80-talet. Jag arbetade där från och till under 6-7 år, samtidigt som jag gjorde värnplikt och pluggade.
Under denna tid träffade man många karaktärer som under flera år dök upp och jobbade så mycket dom fick (vilket var mycket på den tiden, pga arbetsbrist). De kunde ta pass 07-21 i princip 7 dagar i veckan, vissa lyckades t.om pressa in nattskift.
Sen försvann dom på resor i flera månader i taget, för att återkomma och göra samma sak igen. Ett par stycken gjorde på dessa sätt under minst alla år jag var där.
De visste tydligen inte att de gjorde “CampFire”.
Är inte detta bara att vara säsongsarbetare? Låter inte som Fire direkt. ![]()
Så sjuk fire. Finns det också ? Eftersom poängen är ju att ha tillräckligt med pengar och inkomst så man ej behöver jobba. Finns ju jättemycket man kan kalla fire då. Tom gold digger fire ![]()
Eller är fire mer när man kan skippa jobba och köpa dyra bilar samtidigt ?
Vet det låter som jag skämtar. Men är delvis seriös. Eftersom jag själv precis blivit sjukpensionär så lever jag typ som i fire imed att det aldrig blir tal om att jag ska jobba igen. Och som det ser ut nu kan jag både spendera som en pensionär och ändå kunna få ihopa 4-6 miljoner till min riktiga pension om 25 år.
Så är jag i en typ av fire. Eller det räknas inte med bidrag osv ?
@Dan84: eftersom du har en hel del egna medel också kan jag tycka att det räknas.
Det som blir lite begränsat är väl oberoende-delen, du är beroende av att vi har och fortsätter ha ett samhälle som ger bidrag till sjukpensionärer.
Om vi gör en rejäl högersväng över några årtionden kan dagens sjukpensionärer och socialbidragstagare i princip bli hemlösa, inget illa ment.
Men med en riktigt utstuderad version åt andra hållet kan vi ju gå mot kommunism och plötsligt är det de som hade egna tillgångar som inte längre blir FIRE.
Så jag tycker nog att vi får bortse från extremerna åt båda håll när vi pratar om det.
Sant. Vet att det är ovanligt att bli sjukpensionär och båda ha pengar i fonder och bo billigt. I vanliga fall hade man haft panik till man blir pensionär. Nu har jag turen att jag kan låta satta pengar jobba till min pension. Vilket blir något över 4 mile med 7% snitt.
Såklart kan ju allt hända. Börsen kan kollapsa osv.
Från början användes ju faktiskt begreppet FIRE för att beskriva Financial Independence, Retire Early, men begreppet har blivit så “inne” att en massa livssituationer som varken innebär finansiellt oberoende eller tidig pension plötsligt beskrivs som varianter av FIRE. Varför gör man så?
Det känns lite som att man försöker rida på termens popularitet för att få ett större intresse för det man skriver om. Lite som när någon slänger in AI i någon pressrelease för något som inte har med AI att göra alls.
Tycker nog inte att det generellt brukar användas fel men du har rätt i att varianten i den här trådstarten blir fel.
Vill man inte gå i pension på hel- eller deltid så är det FI och inte FIRE.
Jämför med att vara bilägare, jag är inte bilägare bara för att jag har råd att köpa en bil.
Jag är inte pensionär bara för att jag har råd att gå i pension.
Kollar man på några av de övriga vanliga nedan så hänger det ihop.
Vissa handlar om nivån mätt i pengar och levnadsstandard: lean fire, normie/vanlig fire, chubby fire, fat fire, obese fire etc.
Här är alltså inte hur man når dit det viktiga utan levnadsstandarden när man nått målet.
Andra handlar om hur man når dit. Vanligast när man pratar om det är att bara jobba röven av sig hela vägen fram, kalla det vanlig FIRE. Jobbar 100% tills man är klar och sen sluta.
Annars coast fire där man slutar spara och låter pengarna ligga orörda och växa på sig ett tag medan man fortsätter att jobba på som vanligt några år. Barista fire liknar väl coast fire men man går ner i tid och/eller byter till mer givande eller mindre stressigt jobb medan man coastar till fire. Varför man har valt ordet barista för den förstår jag inte, jag sitter mycket hellre och dricker kaffe vid datorn än att servera kaffe till griniga kunder som inte fått sin första morgonkopp än.
Flamingo fire är en specifik variant av detta där man sparar ihop hälften, sen går ner i tid och inväntar att det växer på sig.
I samtliga ovan fall handlar det ändå om att man till slut blir FIRE, det tar bara olika lång tid och sker på lite olika sätt och med olika levnadsstandard.
Har man verkligen “financial independence” och har man “retire early” om man måste hem och jobba efter resan?
Nej, man är en säsongsarbetare. Dessa är inget nytt och de är inte Fire.
Barista FIRE är gjort för amerikanska omständigheter där sjukförsäkringen är knyten till ditt arbete.
Så tanken med Barista FIRE är att man ska spara ihop så tillvida mycket att man uppnått ekonomisk frihet bortsett från sin sjukförsäkring. Och att man sedan endast jobbar så mycket som behövs på ett jobb för att få ta del av företagets sjukförsäkring.
Barista-FIRE uppfattar jag som när man tar enklare jobb efter sin FIRE, jobb som man inte direkt tjänar pengar på, man välja jobb efter vad som är lite kul.
Flamingo-FIRE uppfattar jag som när man behåller ett ben i arbetsmarknaden på sitt “riktiga jobb”, t ex om man jobbar säsongsvis, låter det gå länge mellan uppdragen, kör deltid eller liknande.
Har inte tittat på videon, så vet inte vilken han syftar på.
Det finns många remixar av FIRE och jobb.
Det lät som Flamingo som du beskriver här.
Jag kör weekend-FIRE. Varje fredag eftermiddag stänger jag datorn, lämnar kontoret och lever på mitt sparkapital till på måndag morgon. Har gjort detta i åratal…
Låter oerhört jobbigt att endast lämna kontoret varje fredag.
Själv kör jag 128 timmars-FIRE/vecka, då jag lever av mitt sparkapital.
Jag kommer väl göra en variant på detta om exakt 2månader.
Jag slutar jobba som fastanställd men har kvar en timanställning o kommer jobba lite när jag känner för det o aldrig mer än 20tim/v
Så jobba lite timmar för jag vill/känner för det. . inte för jag behöver
Är det måhända en SAHM - Stay At Home Mom. Är hemma tills yngsta barnet börjar skolan. Då går man tillbaka till yrkeslivet, för det är kul att jobba, träffa folk och ha en yrkesidentitet.