Endast Avanzas indexfonder i portfölj

Japp. Och som du skriver, de flesta förvaltare bland dem stora aktörerna idag har regler för ESG eller andra Etiska regler, vilket kan påverka avkastningen :slight_smile: Sen kan dem investera direkt i bolagen, köra matar-fonder, eller använda Swaps. Vet att flera här avskyr syntetisk replikering med Swap-kontrakt. Det är en väldig skillnad från swap till swap, speciellt om man handlar i USA, där fonder inte behöver visa dem avgifter som betalas för swapen, det bara “dras av” från avkastningen. Vet ej hur lagstiftningen ser ut här i EU/Sverige på den biten.

2 gillningar

Behöver inte alltid vara så beroende på vad dom har för tracking error i fonderna.

Hej.
Hur jämför man fonderna så man får med allt då? Går man in på Avanza kostar deras Global 0,11% och LF Global 0,22%. Nu säger ni att källskatten gör att Avanzas går om i kostnad. Hur ser jag det lättast? Nu är det ju Avanzas sida förvisso men jag tänker också generellt hur man jämför fonder enklast/rättvisast?

Sen en iakttagelse; tittar man historiskt på dessa två så har de ju nästan identisk avkastning många år bakåt. Säger inget om framtiden som man brukar säga men ser inte ut som dessa tvås olika investeringsstrategier spelat någon roll hitintills.

Känns som Avanza redovisar alla avgifter rätt noga utom sina egna. :thinking::woman_shrugging:t3::sweat_smile:

2 gillningar

Bra poäng. Svårt för amatörer att förstå den extra skatteeffekten dock. Man tror att den totala avgiften är allt man betalar. :sweat_smile:

Tack Christian!

Men ok. Det har inget med kostnaden alltså. Jag betalar mindre för Avanza Global än LF global men om de två fonderna har exakt samma innehav så kommer Avanza gå lite sämre då de måste lägga undan lite mer för skatt?!

På Avanza visas den historiska avkastningen efter avgifter.