Energieffektivisering vs alternativinvestering

Hej,

Eftersom att ni nog är landets mest räkneintresserade forum gör jag ett försök med min fråga till er. Jag hoppas att ni kan hjälpa mig!

Vi köper ett 2-planshus med källare från 1947, totalt 210 kvm. Övervåningen är en lägenhet som kommer att hyras ut och bostäderna har sammankopplat värmesystem och tappvarmvattensystem. Vattenburna radiatorer (de tjockare, effektiva) kopplat till en kombipanna från 1971 som numera går på elpatron sedan några år. På plan 1 finns en luft-luftvärmepump men pga planlösningen genererar den inte värme till mer än ca 25% av boytan. Fönstren är energiglasfönster, vinden är tilläggsisolerad och nuvarande ägares totala energiförbrukning (inkl. hushållsel) är 20 200 kWh på 2 personer och utan hyresgäster i lägenheten på plan 2.

Lyxigt nog bor vi i de nordliga elområdena, däremot är det kallt som sjutton varpå vi kollat på bergvärme. 35% har priserna för installation ökat, och leveranstiderna är vansinniga. Just nu sitter jag och räknar på vad vi ens får för dessa ca 210 000 kr, om det ens är värt det med hänsyn till alternativkostnaden. Luft-vattenvärmepumparna är inte lika effektiva hos oss pga kylan dec-feb och solcellernas kostnad verkar vid första anblick inte helt försvarsbar. Men kom gärna med tips om hur jag kan tänka.

Om man vill optimera befintlig anläggning, vad finns det då för alternativ? Vad skulle det kunna kosta? Att optimera m.a.p. spotpriset på olika sätt, mha accumulatortank med vatten eller lagringsbatterier, vad har ni för erfarenheter inom dessa områden? Vi behöver nog göra någon åtgärd åtminstone för att kunna sova gott om natten och slippa vara oroliga att elpatronen lägger av.

Skulle ni vilja ge input på min kalkyl?
Värdena för alternativinvesteringen är jämförda mot investeringen för bergvärme. Nettokostnaden är kostnaden för om mellanskillnaden investerats på börsen med 7% avkastning. Beräknat pris per kWh är snittet för 2022 i vårt elområde + generellt påslag jag har idag med rörligt elavtag + moms + energiskatt.

Tack för hjälpen!

Energikälla Fjärrvärme Bergvärme Luft-vatten-VP Solceller Luft-vatten-VP + Solceller Bergvärme + Solceller Bef. anl. EL + luft-VP Optimering av bef. anl.
Investeringskostnad 150000 210000 120000 115000 235000 325000 0 5000
Energibehov kWh 30000 8725 11849 19350 6199 3075 25000 23000
Driftkostnad SEK/år 24000 10470 14218,8 23220 7438,8 3690 32500 27600
Besparing kWh 0 21275 18151 5650 18801 21925 0 2000
Besparing SEK/år 12000 25530 21781,2 6780 22561,2 26310 0 2400
Avkastning % 8 12 18 6 10 8 #DIV/0! 48
Återbetalningstid 12,5 8,2 5,5 17,0 10,4 12,4 0 2,1
Kommentarer Dyrt pga för långt bort, ej ett alternativ. Lång garantitid, 10 år. Dyr invest.kostnad år 2023. Leveranstid pump 8-12 mån. Huset placerat på fd älvsbotten (lång tid tillbaka). Extra tillförlitligt borrhål över tid (?) Mindre effektiv än BV. Leveranstid ca 5 mån. Kortare garantitid, 5 år. Ej lönsamt som enskild investering, värmesystem behöver förnyas. Dock dyrare uppvärmning vintertid vid stort behov, billigare pris sommartid vid ev. försäljning av överskott. Däremot sannolikt mer lönsam kombination vid dyrare energipriser och större statligt solcellsbidrag. Hög varmvattenproduktion under hela året. Återbetalningstid när garantin löpt ut. Bättre balans mellan sommar/vinterklimat med bergvärme. Dock stor varmvattenproduktion året om 4-6 pers. Inget alternativ pga driftosäker anläggning. Alternativ?
Faktorer i beräkningsmall
Beräknad årsförbr. 30000 Varav varmvatten 6000 Varav uppvärmn. 24000
Beräknat pris/kWh 1,2
Alternativinvestering: 60000 0 90000 95000 210000 205000
Alt. avkastning 7% 4200 0 6300 6650 14700 14350
Nettokostnad/år: 19800 10470 7918,8 16570 17800 13250
1 gillning

Har du räknat på pellets?
Min uppfattning är att det är en enkel installation att plugga in i oljedelen på kombipannan.

2 gillningar

Tack för ditt svar! Kombipannan har idag en modifiering som gör att man även kan elda med pellets redan idag. Ägaren och flera rörmokare jag talat med menar däremot att den här typen av modifiering inte gör pannan speciellt effektiv. Det är så länge sedan man eldat och skorsten är heller inte besiktigad eller provtryckt, vilket å andra sidan är en liten kostnad i sammanhanget. Det går åt ofantliga mängder pellets i nuvarande system som också har dubblats i pris nu. Den största anledningen till vårt motstånd mot ved/pellets/olja är hanteringen. Saneringen av källarplan som den ser ut idag ser vi inte fram emot. Vi gillar också att resa mycket och vill ha ett system kopplat på elnätet som är enkelt och kan tas omhand av eventuella hyresgäster om vi är borta en period.

1 gillning

Varför inte investera pengarna i något som inte kräver arbetsinsats istället ?

1 gillning

Fjärrvärme är gudomligt, samt näst intill underhållsfritt. Är det grävning fram till fastighet som är lång?
Sett över tid kan det kanske ändå vara värt det.

1 gillning

Det är dem alternativen vi ser över (se min kalkyl ovan, det går att scrolla i sidleds också). Därav är inte pellets/ved/olja medräknat.

Jag förstår att 210 kkr är en fis i rymden för många i elområde 3/4 men här kostade samma installation 150 kkr för bara 2-3 år sedan. Lägg detta mot elpriserna och 210 kkr ger en rätt dålig kalkyl, enligt mig. Ska LKAB’s hybrit igång kommer vi inom 10 år ha högre elpriser än elområde 4, å andra sidan har jag svårt att få ihop deras kalkyler med den ofantliga mängd extra elproduktion som krävs och där deras mål är väderberoende vindkraft… nåväl, det är en helt annan diskussion hur vi ska kunna öka landets elproduktion i dessa ofantliga mängder.

December är alltid dyrare hos oss även om der i år varit extremt. Isarna ska lägga sig innan vattenkraftproduktionen kan lunka på under vintern. Generellt brukar priserna bli mildare jan-mars.

Någon som grävt jordvärme? Erfarenheter och pris gentemot bergvärme?

Jag önskar så att det gick!! Tyvärr för lång bort, de gräver inte hit. Skulle de göra det blir det 150-200 kkr och då blir det mer lönsamt med ex.vis bergvärme. Hade det funnits på gatan och kostat standardpris 47 kkr hade jag inte tvekat en sekund :grinning:

1 gillning

Värt att nämna kanske. Till saken hör att vi överväger att ha huset på firma som hyresfastighet i framtiden varför det kan vara fördelaktigt att skjuta vissa dyrare investeringar till den tidpunkten skattemässigt. Input på det mottages gärna :grinning:

Det är kanske på sin plats att påpeka att en hyresvärd har ansvar för hyresfastigheten gentemot sina hyresgäster.

Det verkar överlag finnas en övertro på att hyresinkomster är arbetsfri inkomst.

1 gillning

Bra input! Det finns däremot bolag att hyra ut till som tar hand om allt. Vi har gjort det förr och varit supernöjda 7 månader från andra sidan Europa. Vi gör det gärna igen. Så i de flesta fall är det som du säger, men det finns några undantag. :grinning: