Enkät - är tankestil relaterad till moraliska omdömen

Hej rikatillsammansvänner! Har lurkat här ett tag och har min investeringsprofil och storlek att tacka för er.

Hjälp mig genomföra en tvärkulturell studie!

Studien syftar till att undersöka hur tankestilar relaterar till etiska bedömningar och den genomförs parallellt i Sverige och Portugal.

Många här har säkert läst eller känner till Daniel Kahnemans tänka snabbt och långsamt och den typen av forskning är nära relaterad till forskning inom moral. Forskning inom människors finansiella omdömen, kunskap och beslut korspollinerar forskning inom moralpsykologi.

Vi söker dig som är över 18 år och behärskar det svenska språket. Ditt deltagande är frivilligt och inga svar kan spåras till dig.

Enkäten tar ungefär 30 minuter och du når den här:
https://miunhuv.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_6XVH0AnKxwez8W2

Spännande ämne, men just nu är en halvtimme lite för lång tid att avsätta. Återkommer kanske senare och önskar er lycka till! :slight_smile:

1 gillning

Jag förstår det, ha en bra dag :slight_smile:

Jag gjorde enkäten, det vore roligt att se hur många rätt man fick på logik+iq-delen.

Sedan tycker jag den här frågan är omöjlig att svara på eftersom man inte vad det gäller rätt/eller fel. Inom många område tex matematik finns det inget relevant om rätt/fel oavsett omständigheterna. Det ÄR rätt eller fel helt enkelt.
“I vilken utsträckning är följande överväganden relevanta för ditt tänkande när du avgör om något är rätt eller fel? Var god bedöm varje påstående med hjälp av denna skala”:

1 gillning

Tack för att du deltog! Varje deltagare betyder mycket för oss :slight_smile:
Svaren är helt anonymiserade så det går inte att gräva fram, och vi kommer endast se över grupp nivå i den senare analysen, alltså inte individuella resultat.
Men om du är intresserad av de de rätta svaren kan vi ordna det via DM om det finns här. Annars mail kanske.
Ja när det kommer till etisk bedömning av diverse påståenden och scenarion är vi alla, så långt jag ser, i de flesta fall naturligt – åtminstone till en viss del – olika i vad vi anser relevant för “rätt” eller “fel” så det kanske inte finns något rätt svar i de frågorna. Det är upp till vad du tycker och känner.

Jag tänker nog för naturvetenskapligt/logiskt för att kunna ge relevanta svar på den frågan. Hoppas ni inte kommer dra slutsatser på vad folk svara där för svaren kan betyda vad som helst.

Juste, så kan det bli. Jag ska nog vara försiktig med att diskutera detaljer i studien även om jag känner en iver att engagera mig i en intressant diskussion med dig.
Om du vill kan jag sen skicka den slutliga rapporten när den är klar.