Enkla.com bolån med 0,96 i ränta bunden 3 år utan ”prut-tjafs” (Konkurs 2023)

Jag fick svar igår och tänker acceptera erbjudandet. För oss innebär det en besparing på ca 1 333kr i månaden (om jag räknat rätt) vilket innebär 48 000 kr över låneperioden hos enkla. I dagsläget ligger vi på ca 60% belåning och har bra ekonomi i övrigt. Dessutom känner jag att när jag nu får tillfälle att ge girigbukarna en spark i arslet, vill jag ta den;)

Jag fick också det mailet, men blev (som många gånger förut) “diskriminerad” direkt.

1. Jag har inte mitt lån på någon av bankerna som gavs som val
  2. Jag jobbar inte i Sverige
    Mailade dom och fick till svar, att för nuvarande accepterar dom bara lön i Sverige. Så nu sitter jag fortf i samma knipa, dvs ska jag byta till t ex Danske Bank låst 2 år 1,29% eller kommer det någon annan bättre aktör nästa vecka? Jag behöver verkligen byta lån nu, och komma ner i ränta… :-/

Grattis till det! Investerar du pengarna så är det ju dubbel vinst. :slight_smile:

Fattade inget av det… Ska jag vara glad över att inte få 0,95%? Visst är 1,29% bra, men… Vet ej om jag är dumsnål om jag väntar lite till, på ngt ev bättre?

Hur är det med amorteringen? Det står på deras sida “Vi följer amorteringskravet och med en lägre ränta finns utrymme att amortera mer” Vad menas med det? jag som inte har någon am. på mitt lån, måste jag börja med det om jag väljer flytta till Enkla?

Artikel där bankexperter varnar för enkla.com, vet inte hur seriöst man skall ta denna men det är intressant att VDn Alexander Widegren tonar ner och förklarar en del.

Innan midsommar är tydligen planen att komma vidare med första utlåning som jag tolkar det.

Någon som vet något mer?

Någon som har några nyheter? Har dom verkligen inte kommit igång efter nästan fyra år? @GustavHe? @janbolmeson?

Dagens Industri har lite nyheter från 2 år tillbaka. De har fått in 2 miljarder i investeringar men behöver ändå mer.

Från deras sida:

VI INVÄNTAR DEN SISTA DELEN AV FINANSIERING SOM VI BEHÖVER FÖR ATT KUNNA KOMMA IGÅNG OCH GE UT BOLÅN.

Vi vet att det tagit tid, men vi är väldigt måna om att allt sker på ett felfritt och ansvarsfullt vis för våra framtida kunders bästa. Vi jobbar självklart så aktivt vi kan för att snarast möjligt komma igång.

4 gillningar

Killar man i Internet archive Wayback machine såg faq:n ut så redan april 2021: FAQ — Enkla Financial | Välkommen!

Så kanske inte så hoppfullt?

Notera att Wayback machine bara skannar ibland, så en prick betyder inte att sidan ändrades, utan bara att den blev skannas då.

edit. Nyheter — Enkla Financial | Välkommen! indikerar ju iofs aktiv Instagram 2022.

Vilken fruktansvärd dålig rubriksättning om man vill ge sken av att vara en juste utlånare…

https://www.enkla.com/nyheter/2022/2/2/enkla-biffar-upp-teamet-snor-finanschef-frn-lunar-och-lendify

Vad jag har förstått från rykten i branschen är att de totalt missbedömde möjligheterna till upplåning (=andras vilja att låna ut). Har några som berättat för mig att de nu är mer ödmjuka och kommit och bett om hjälp att göra om och göra rätt. Så det är inte omöjligt att de återuppstår.

1 gillning

Whoops. Kanske inte helt oväntat i den nya miljön…

7 gillningar