Enklare att tjäna pengar på börsen då fler äger aktier?

Hej. Är ingen pokerspelare, men har fått det inpräntat i mig att ju fler ”dåliga” spelare som deltar, desto enklare är det att tjäna pengar på spelet (och tvärt om).

Nu till min fråga. Är det samma sak på börsen? Tänker kring det faktum att det har tillkommit väldigt många nya sparare på börsen sista året och att väldigt många bara äger enstaka aktier. Ökar det sannolikheten för felvärderade bolag? Och finns det risk att börsraset, då det kommer, blir än större då många agerar irrationellt och säljer i nedgång?

Min egen erfarenhet: Ju färre som äger aktier desto större potential.

Som en del av mina analyser av bolag tar jag för vana att kolla in antal ägare på avanza och aktiviteten på deras forum. Många ägare och mycket inlägg är en varningsflagg för mig. Till en början var forumet såklart något som övertygade mig men efter ett tag insåg jag att det funkar mycket bättre tvärt om.

Så min slutsats: Det är bra om många kan tänka sig placera i aktier men dåligt om just din aktie har många ägare.

Givetvis får man vikta det mot storleken. Det är knappast placeras forum som driver Apples kurs…

På lång sikt spelar det såklart mindre roll.

I en pokeromgång påverkar alla spelare potten lika mycket och det är därför lätt att skinna fiskar.

På aktiemarknaden sitter däremot professionella investerare på merparten av markerna och att några lycksökande småsparare simmar förbi påverkar inte den stora flocken.

Alltså kommer du få väldigt svårt att utnyttja eventuellt övertag du har om du inte kontrollerar en väldigt stor del av flödet.

1 gillning

Där flödet dessutom köps av stora aktörer för att veta vart det går… :man_facepalming: (Payment for order flow för den som vill googla mer).

2 gillningar

Då drar jag slutsatsen att det ökade intresset för börsinvesteringar bara är en droppe i havet… och då spelar det med andra ord ingen roll om många säljer av vid en nedgång och det blir svarta rubriker i tidningarna, då det skrämmer upp en så liten andel av det investerade kapitalet?

1 gillning

Jag skulle nog vilja komma in med ett något annorlunda perspektiv här. Sedan r/wallStreetBets och GME blev en grej har YOLO-investerare dykt upp i stora skaror på börsen. Samtidigt ser vi aktierelaterade facebook-grupper som är rena rama sekterna. Det resulterar i att ett fåtal personer lyckas få upp aktiepriserna rejält i illikvida aktier. Pump & dump är så klart inget nytt fenomen men ju fler gröngölingar som inte har någon susning hur man värderar aktier, desto lättare blir det här.

Min uppfattning är att det här har blivit vanligare och vanligare och veckans bästa exempel är tveklöst Modern Ekonomi Sverige Holding. Den här grafen ser extrem ut men verkligheten var mycket mer extrem då aktien var uppe i 358 kr. Bolaget ska dessutom avnoteras till 3,90 kr så här stoppar man verkligen in sina besparingar i ett svart hål.

1 gillning

Genom marknadsmanipulation kan man givetvis göra vissa vinster, precis som det går att fuska i poker

1 gillning