Enklaste banken för stort ISK

Jag är på väg tillbaka till Sverige efter några år i USA och funderar på ISK. Det jag har på Avanza blev ju AF-depå när jag flyttade ut. Mitt problem med Avanza och några andra svenska banker är att de är rätt kinkiga med överföringar, jämfört med vad jag nu är van vid. Det är inte enkelt att komma åt sina egna pengar i Sverige med stora konton, säg över 10 Mkr. Den här 150 000 kr-gränsen och att Avanza bara överför till andra konton i mitt namn är bökigt. Till viss del tror jag att Riksbanken är överbeskyddande av kronan, men en hel del är nog att bankerna försöker göra AML enkelt för sig själva, snarare än kunden.

Nu funderar jag på om jag ska ta en KF på bank utomlands, som inte är kinkiga om jag vill flytta 1 Mkr någonstans. KF är dyrt, så helst skulle jag ju köra på ISK. En utländsk PB-lösning i KF skulle ligga på 0,5-1%, vilket inte är särskilt lockande även om det ger frihet. Såg att IBKR just lagt till ISK, men deras kundtjänst är ju rätt tragisk, tyvärr. De är också kinkiga om man flyttar annan valuta än USD ut ur banken (inte omöjligt, bara något de ogillar).

Så jag undrar om någon annan känner samma sak och känner någon bank (PB-nivå eller inte) med ISK som är enkel att ha att göra med för större summor?

Jag har gjort 10M+ transaktioner till Avanza utan större problem. Det är inte Avanza som är “kinkiga”, utan att de svara inför Finansinspektionen, precis som alla övriga banker i Sverige.

2 gillningar

Jag tror att jag just insåg att det trevligaste kanske är att sprida ut det på flera banker, plus Avanza, för att dra nytta av allas PB-fördelar. Så diversifiering vinner igen, fast på annat sätt än det vanligt omnämnda. Alla erbjuder ju kontaktperson och rådgivning, så överföringar lär väl inte vara ett problem då.