Hej! Har fast anställning 100% (ca 40k/mån) och har sedan 6 år tillbaka ett enmans AB vid sidan. Detta inkluderar flera fasta inkomster och genererar ca 200k om året. Jag har inga direkta utgifter i bolaget och det är inte särskilt känsligt för ekonomiska svängningar. Det sysslar med kulturell och pedagogisk verksamhet. Jag gör en aktieutdelning på ca 100-130k varje år. Skulle vilja leasa en bil för att kunna använda privat. Är sugen på en elbil som skulle kosta ca 6000kr i leasingavgift (36mån) Bilföretaget beskriver det som en hyreskostnad för företaget. Till saken hör att det är en demobil, sänkt ca 200.000kr från nybilspriset samt fullt utrustad (som standard), dvs det är ingen extrautrustning som tillkommer. Hur ska jag räkna, och vad är mest förmånligt? Jag tar som sagt ingen lön från företaget. Tacksam för hjälp
Du kommer att bli förmånsbeskattad för din förmånsbil. Eftersom du inte tar ut någon lön kommer du behöva skatta i samband med deklarationen. Använd den här tjänsten för att beräkna förmånsvärdet.
Eftersom det är en demobil är det inte säkert att det lönar sig att gå via bolaget så jämför med vad det hade kostat att istället privatleasa.
Tänk på att vinterdäck räknas som extrautrustning. De behöver inkluderas vid beräkning av förmånsvärde.
Tack så mycket för svar!
Så här blev beräkningen. Men vad innebär det? Innebär det att jag min utgift blir skatten på förmånsvärdet plus leasingavgiften, eller?
Blir lite osäker iom att du inte har någon lön. Normalt gör man ju löneavdrag så att ett visst belopp går tillbaks till bolaget. Finns säkert någon annan sakkunnig på forument.
Har @Skogstomten månne något klokt att peka på i sammanhanget?
Vad som blir förmånligast beror på flera olika variabler och den unika situationen. Gäller då både specifik bil/utrustning/förmånsvärde, körmönster, finansieringsmöjligheter, bolagets situation, ägarens uttagsmöjligheter, skatteeffekter, ägandehorisont osv.
Observera att det finns goda möjligheter att ta en leasingbil på företaget även om företaget har en blygsam omsättning och du inte tar ut någon lön.
Det är precis såna här saker jag reder ut åt klienterna dagligen i min bilrådgivning.
Tack för visat intresse! Det är nog mest själva principen jag är ute efter. Förmånsvärdet är ju framräknat ovan så det är mest vilka poster jag betalar och vilka avdrag som kan göras.
Angående principerna är bilekonomi och förmånsvärdesregler mm en ganska rörig djungel. Bakgrunden är att det är lockande för alla att försöka styra över privata bilkostnader på företaget och regelverket hela tiden lappas/ändras för att styra upp det. Inte minst senaste fem åren när även miljöaspekter har börjat vägas in på olika sätt.
Det finns en hel del fallgropar och möjligheter att hantera det på som då ger olika ekonomiska konsekvenser =kostnader. Inte ens många bilsäljare kan regelverket omkring förmånsvärden fullt ut. Samtidigt är förmånsvärdet bara EN pusselbit av många parametrar kring kostnaden för att ta bilen på företaget. Även olika leasingregler, momsregler mm påverkar matematiken ganska mycket. Sen behöver du också göra en bedömning av driftskostnader, finansieringskostnader och inte minst restvärdesbedömning om det är finansiell leasing du funderar på.
Som enmansföretag har du sen också själva matematiken hur du ska väga ihop privata pengar som förare ihop med obeskattade företagspengar som ägare för att få fram en totalkostnad för att sen kunna jämföra med att äga bilen privat eller andra bilalternativ.
Utöver det har du sen olika frivilliga val att hantera t ex kontantinsats, restskuld, nettolöneavdrag, löptid, finansieringsmöjligheter mm som gör att då får du ännu fler variabler att fundera på.
Så det finns liksom ingen enkel “princip” som ger ett tydligt svar utan att använda “alla tillgängliga tangenter att spela på”. Annars blir det lite som att säga: “finns det någon grundläggande princip vilka tangenter som är bäst att använda på ett piano?” ![]()
Ja men visst finns det en grundläggande princip om vad som är bäst!
Helt klart bäst att spela på de vita tangenterna…
Japp, samma som inom ekonomi undvik ”svart” ![]()
Bil resonemanget är intressant grund frågan är om det är mer fördelaktigt än lön över brytpunt för statlig skatt.
Men en annan sak:
Ta ut utdelning utan att ta ut lön? Jag lästem om eget ab och tycker det verkar toppen men som jag försått måste man först arbeta upp i lönekravet inom AB innan man får göra utdelning. Eller?
Menar ni att man kan ta utdelning men välja att inte ta lön ur AB?
Min första tanke var 1. Ljug 2. Underkänns av skatteverket (ev med straff ränta?)
3. Någon annan sktärev om möhlighet till 180 000 kr enligt förenklingsregeln. Men visst måste man först ta ut lön upp till lönekravet?
Lön är inte ett krav för utdelning enligt förenklingsregeln. Det är endast om du går via huvudregeln.