I hushållet , jag å sonen (13år) .
Bor billigt, och har en buffert.
Har insett att min FIRE plan ligger ungfär 7år bort,… Planerar att jobba minst 10år till…men minska arbetstiden.
Det jag tänkt på är hur man ska hantera potentiell risk för inkomstbortfall. (dvs sjukdom/skada Eftersom man inte blir arbetslös inom IT…)
Ska man inkomstförsäkra? Eller satsa på en privat sjukförsäkring?
Titta på vad som ingår/erbjuds om du går med i ett fackförbund.
Då du jobbar inom IT har du antagligen en grupplivsförsäkring med sjukförsäkring, livförsäkring som betalas in via din avtalade tjänstepensionslösning. Det brukar vara ett paket med det vanligaste. Där kan du säkert öka ersättningen vid skada/sjukdom om du vill, genom att betala extra för ytterligare. Sen har du ju såklart den försäkring din arbetsgivare betalar till samhället, ersättningen där är dock begränsad både i pengar och tid, men gott och väl så att ni klarar bostad, mat och annat.
Eftersom du skriver att du bor billigt och har en buffert ser jag behovet av ytterligare försäkringar som ganska små, förstår egentligen inte vad mer det är som behövs? Har du dessutom en FIRE-plan har du antagligen redan en passiv inkomst som växer för varje månad du betalar in pengar där, detta blir ju ytterligare en krockkudde vid långvarig sjukdom.
Bra du tänker på det, de flesta tror de är osårbara, det trodde jag med innan jag gick in i väggen. Det tog flera år innan jag blev någorlunda väl fungerande igen så att jag kunde funka en hel dag på jobbet. Samhället ville bara långtidssjukskriva, jag ville bli frisk. Fick god hjälp via tjänstepensionens “tillbaka till jobbet”-avtalade lösning med coacher, psykologer etc. Vårdcentralen är väldigt dåliga på denna typ av sjukdomar (hjärntrötthet, panikångest, utmattning) är min upplevelse. De klarar dock bra av “fysiska” skador. Här kan det vara bra att kolla upp vem man ska ringa vid händelse av sådant… då risk för fysiska skador vid IT-jobb är tämligen begränsad.
/H