Enskild Fire i relation

Jag har ca 8 års erfarenhet av FIRE medan min fru jobbat vidare under dessa år, dock i mindre och mindre omfattning. Då vi har pengarna ihop så är det helt frivilligt att hon fortfarande jobbar lite.

Under första halvan av dessa år jobbade min fru nära heltid med nästan all tid på kontoret. Senaste tiden på distans (dvs hemifrån) och runt halvtid. Jag upplever att dessa två upplägg skiljer sig åt en del.

När hon jobbade heltid på kontoret fixade jag ofta vissa saker som att handla, tvätta eller städa under en arbetsdag. Något som kanske tog 1h dvs jag hade 7h fritid jag kunde göra vad jag ville på. När hon kom hem tyckte hon ändå det var mycket värt att den där grejen var fixad och vi kunde göra annat på kvällen.

Jag tränar också mer än henne och på den tiden vi båda jobbade heltid kunde hon ibland undra om jag verkligen behövde träna varje dag efter jobbet och långpass på helgen. När jag blev ledig kunde jag träna det mesta när hon jobbade och så kunde vi träna lite mindre och lugnare ihop någon kväll i veckan då jag redan löst de hårdare och längre passen själv.

Vad jag försöker komma till är att i början av min FIRE när hon jobbade på kontoret blev det ett lyft för oss båda. Jag fixade vissa grejer och vi fick mer fritid ihop på kvällar och helger. Att jag tränade 1,5h och åkte och handlade och hämtade böcker på biblioteket 1h och således hade haft 6-7h fritid när hon jobbat en hel dag var inget hon funderade på exakt hur jag fördrev tiden.

Nu när hon jobbar hemifrån och ser mitt låga tempo kan det skava lite mer om jag kollar (vad hon anser vara) strunt på Youtube, sover middag efter lunchen för att jag ska köra intervaller kl 14.30 eller väntar någon dag extra med att klippa gräset osv. Det blir liksom tydligare när det sker mitt framför ögonen på henne när hon har en full arbetsdag med många videomöten och ska klämma in ett snabbt toabesök och passerar soffan där jag sover middag.

Grunden i vårt upplägg är ändå att jag har fler egna hobbies och lättare att fördriva tiden. Skulle jag jobba och hon vara ledig skulle hon ha svårare än mig att hitta på saker att göra själv all denna tid.

Vi har råd att hon slutar jobba imorgon och det vet hon. Så jobbet är som sagt frivilligt för att hon gillar det nu när hon kan jobba mindre, friare och varva med perioder av ledighet.

10 gillningar