Enter Cross Credit A

Är Cross Credit A en bra investering? Jag välkomnar åsikter om valutarisk, generell risk och liknande. Fonden har en låg avgift för att vara en aktivt förvaltad kort räntefond. Dessutom erbjuder den bra avkastning, särskilt nu när sparkonton börjar ge betydligt lägre ränta.

https://enterfonder.se/funds/enter-cross-credit/

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Vad är syftet med sparandet? Vad har du för sparhorisont?

Det är en räntefond med ganska hög risk. Företagsobligationer mellan investment grade och high yield. Lär ha hög korrelation med aktier, men kanske något mindre volatil och lägre avkastning. Absolut inte jämförbart med sparkonto.

Jag skulle absolut inte använda den istället för sparkonto. Då tar jag hellre en kort räntefond med låg kreditrisk, som t.ex Amf kort eller liknande.

Är det ett långsiktigt sparande istället, så tar jag hellre aktier i form av indexfonder.

1 gillning

Tack! Just nu är syftet att skapa en kudde mot den volatila börsen, eftersom jag har 50 % av mina tillgångar i DNB Global Index och 50 % på ett sparkonto hos Avanza med 2,10 % ränta.

Har även 20% på ett annat buffert konto för kortsiktig kontanta behov.

Säkerhet är alltså prioritet för mig. Jag funderar på om AMF Räntefond Kort kunde vara ett bättre alternativ. Det känns som att en kort räntefond, med något högre risk, skulle kunna ge bättre avkastning nu när de svenska räntorna sjunker. Eller resonerar jag fel här?

1 gillning

Har du kollat den här tråden? Du kan säkert få lite inspiration där :slight_smile:

1 gillning