AMF-fond eller räntekonto

Hej! Jag har en summa på 30 000 kronor som jag eventuellt kommer behöva inom 3-5 år, men undrar hur jag ändå kan investera den som bäst. Har sökt på forumet här, men inte riktigt hittat svar. Står mellan att investera i någon av AMF-fonderna eller ett räntekonto, vad skulle ni rekommendera? Och vad är skillnaden mellan AMF Räntefond kort, lång och mix? Vilken skulle passa i den här situationen?

Med så kort sparhorisont hade jag kört räntefond eller sparkonto med insättningsgaranti.

Aktiefond först om horisonten är 10+år.

Möjligen kan man kombinera 30% aktier / 70% räntor.

Toppen, tusen tack! Ja, sparkonto med insättningsgaranti är ju så himla låg ränta på, bara 1-2% procent vad jag kan se… Och på 30 000 kronor ger det ju knappt någonting. Men vad vet du om AMF:s aktiefonder?

Du kan få högre ränta med insättningsgaranti.

Det lilla jag vet är att de har betydligt färre innehav än tex en global indexfond (DNB, LF, Swedbank Robur), och högre avgift…

Amf ligger väl på 0.4% medan bred global indexfond är runt 0.2%.

Med tanke på de många fler innehaven hade jag tagit en global indexfond snarare än AMF aktiefond, i min långa aktieportfölj kör jag DNB som är en av de mest snarlika fonderna mot vad marknaden säger, dvs inget ESG eller ytterligare avvikande beslut från fondförvaltaren.

1 gillning

Ni pratar om olika saker, misstänker jag. Om jag förstår TS rätt är det AMF:s räntefonder som är möjliga alternativ till sparkonto, inte aktiefonder.

AMF Kort har kort duration (under 1 år) och låg kreditrisk (mest svenska statsobligationer och bostadsobligationer.) AMF Lång har längre duration (cirka 4 år) och har en blandning av svenska statsobligationer, bostadsobligationer och företagsobligationer. AMF Mix har liknande duration som AMF Lång men har en blandning av svenska och utländska obligationer.

Den som påminner mest om sparkonto är AMF Kort.

1 gillning

Kan hända vi missförstått varandra. Dock frågades om aktiefonder i ett inlägg, men kan ju vara att TS egentligen menade räntefonderna. Bara TS kan svara på det :slightly_smiling_face:

1 gillning

Ja, ursäkta om jag var otydlig, menade endast räntefonderna och inte aktier. Jag vill ha låg risk, men ändå kunna få något högre avkastning än ett vanligt sparkonto.

SBAB Fasträntekonto lås på 3 mån med automatiskt förlängning ligger på 2,7% smidigt och statligt ägd bank.

1 gillning

Undvik räntefonder.