Erfarenhet av språkresa med EF Education?

Jag har åkt på många språkresor och jobbat lite i branschen förr om åren. Jag kan inte rekommendera EF då de ofta är dyrast och stressar kunden till beslut innan de kan jämföra ordenligt. Det finns många bra språkskolor med bättre nationalitetsmix som man kan söka till direkt eller med hjälp av en förmedlare.

Här är en bra artikel om språkresor och hur man kan hitta passande skolor och förmedlare: Allt om språkresor – för vuxna och ungdomar (gratis hjälp)

2 gillningar

De flesta pratar maltesiska med varandra, med olika grad av code switching till engelska, med vissa som huvudsakligen pratar engelska, stereotypiskt i de finare områdena. Sedan är en fjärdedel av befolkningen utlänningar, som i regel inte pratar maltesiska.

2 gillningar

Hur slutade det? Vi var på digitalt infomöte med EF igår och fick ett bra intryck. Dottern är nu i precis samma ålder som när jag åkte första gången. Jag har väldigt härliga minnen från mina språkresor (med STS) så är glad att det här är något hon med vill göra.

Det var ett par föräldrar på mötet som var inne att skicka barnen till Japan. Det lät faktiskt riktigt coolt även om vi börjar med något “lättare” land.

Det här är nog annorlunda idag. Dels har dagens ungdomar ett annat förhållande till alkohol än vi som var ungdomar på 90-talet (utan att veta hur gammal du är). Dels har EF total nolltolerans mot alkohol. Det är första flyget hem för de elever som bryter mot regeln. Eftersom man är myndig som 17-åring i Malta är högsta tillåtna åldern 16 år för de resorna.

2 gillningar

Vår tonåring var i Nice med EF förrförra sommaren. Gick alldeles utmärkt. Bra ledare och bra hanterat. Inget att klaga på överhuvudtaget. :+1:

2 gillningar

Så länge som allt går bra går det säkert bra. Det är när det uppstår problem som företag visar vad de går för. EF kör strategin att de hoppas att saker blåser över. Vi trodde att bolagets storlek var garant för kvalité. Det är det inte. Jag skulle rekommendera att välja det lilla företaget som har mycket mer att förlora på missnöjda kunder. Jag tror mer på det lilla företaget som försöker skapa lokal förankring jämfört med EF:s industriproduktion. Det kan gå bra. Men det kan också inte gå bra. För oss gick det inte bra.

3 gillningar

Deras utbytesstudentsdel var i nyheterna för någon dag sedan, men det är ju inte språkresorna.

Oj, vad trist att höra. Håller med dig i ditt resonemang. Har du tips på några mindre företag?

Vi har bara hunnit prova EF- men om det blir fler gånger då kommer jag att kolla på Eduplanet.se som hörde av sig och beklagade vår dåliga upplevelse vilket är ett problem för branschen som de såg det. De verkar också tycka att EF tar alldeles för mycket betalt. Men rekommendationen är väl helt enkelt att kolla runt lite mer och inte tänka att ”störst är bäst” som vi gjorde. Vi trodde att vi betalade premium för att få en garanterat problemfri resa. Det var ett helt felaktigt antagande. Det blev en läropeng som man säger.

3 gillningar

Vad var det som inte gick bra? Om du inte vill skriva öppet kan du skicka pm? Funderar själv på att skicka ett av barnen på språkresa.

På min tid, forntiden, fanns även språkresor till Gibraltar. Hade jag varit 35 år yngre hade det varit intressant idag; både spanska och engelska i ett…

1 gillning

Jag skrev av mig när det begav sig. Håller på med ett nytt inlägg nu som inte är publicerat ännu eftersom ARN gett avslag. EF:s (Education First) fängelse i Málaga - by Jakob Carlén

1 gillning

AFS (American Field Service) rankades högt kvalitetsmässigt och svår att komma med genom när jag åkte till USA på 1 år som senior (12:e och sista årskursen) på high school. Ingående intervjuer av både sökande och värdfamilj

er. Det var en gång i forntiden när man var ung och vacker, nu är man bara vacker… En annan var YFU (Youth For Understanding) som senare i Sverige blev Svenska Statens Språkresor som också körde ingående intervjuer. Numera nedlagd, var sekreterare i Stockholmsavdelningen under några år och höll i planeringen för intervjuer + 1-2 veckors ankomst- och välkommenläger för kommande amerikanska ungdomar.

EF räknades då mer som en “betala-och-åk”-organisation. AFS finns fortfarande och skulle jag skicka min tonåring på längre resa skulle jag kolla upp och överväga den organisationen.

Stort tack för att du delar med dig. Uppskattar verkligen att du fotat deras lokala regler. Verkar vara mycket negativt, men till deras ”försvar” är de väl rädda att släppa barnen helt fritt.

Jag tyckte det var mycket positivt att de tagit tag i supandet som verkade förekomma före om åren; nolltolerans mot alkohol och droger är väldigt bra!

I övrigt skrämmande läsning. Jag kommer bor inte att välja just det bolaget om mina barn åker på språkresa. Varmt tack för all info

3 gillningar

Inga problem! Man behöver veta vad det är man köper, som alltid. Ett seriöst företag hade varit tydlig med att barnen som åker på en två veckors språkresa på sommaren inte kan gå och köpa en glass när de känner suget.

1 gillning

Lite anekdotiskt och inte representativt för nuläget högst sannolikt, men:

Åkte med EF för sisådär 20 år sen, då var det väldigt fritt i praktiken, och vi hörde att de som reste med STS (till samma ställe) var “mycket hårdare hållna”, t.ex. att de blev hemskickade om de drack alkohol. Meanwhile så söp vi från EF på stranden regelbundet, i förekommande fall även med personal vill jag minnas.

Resan blev till ett oerhört kärt minne, mycket sjuka saker som hände, bl.a. i diverse värdfamiljer. Man får hoppas att de har hårdare kontroller på familjerna idag :see_no_evil_monkey: