Erfarenhet av språkresa med EF Education?

Äldsta dottern vill åka på språkresa till Frankrike i sommar. Är det någon av er som har erfarenhet av EF Språkresor eller något annat bolag?

Känns ju som att när det blir bra så blir det bra, men har läst några skrämmande Trustpilot recensioner på dem. Är lite i valet och kvalet. :see_no_evil:

3 gillningar

Inte åkt själv på språkresa, men har vänner som gjort det för mer än tjugo år sedan (ef var etablerade på marknaden redan då). Resorna verkar väldigt roliga, men frågan är hur mycket språk man lär sig. Jag tror det går att lära sig lika mycket att åka till ett land inom familjen, givet att man för dialog på det språk som talas i landet. Var själv i Spanien en månad i somras och jag upplever att min spanska förbättrades något (min nivå är högre än de flesta som läst spanska i skolan, men långt ifrån flytande) av att vara där eftersom jag vägrade prata engelska.

Är barnet van att resa utomlands och kan hantera det praktiska runtomkring, så skulle jag nog uppmuntra till en sådan resa, men som förälder hade jag sett till att vara tillgänglig 24/7 ifall ”skiten träffar fläkten”.

1 gillning

Var på språkresa som ung. I den sociala miljö jag växte upp var språkresa något (mer eller mindre) självklart. Det var en grej i stil med dop och konfirmation.

Jag valde, till skillnad från alla andra, att åka med en lokal aktör i landet i fråga, istället för med en svensk aktör. Jag ville då tro att jag valde något bättre. Att i efterhand påstå att det var jättemycket bättre är nog en överdrift. Vi hade dock behöriga lärare till exempel. Mina kompisar som åkte med svenska aktörer hade ”kreti och pleti” som lärare - i bokstavlig mening.

Med detta sagt så finns i Frankrike en ”snobbkultur” kopplad till språket och det är inte bara något dåligt. Jag skulle alltså kunna tänka mig att lokala aktörer kan ha ett starkare pluggfokus och vara tråkigare. Hur bra det passar är nog individuellt.

2 gillningar

Vad det var för lärare på lektionerna var väl ganska oväsentligt, det var ju inte där man lärde sig något språk på språkresan ändå. Det var ju när man smet in på klubbarna på kvällarna med sina falskleg gjorda av inplastade SL-kort och raggade på lokalbefolkningen, som språkkunskaperna slipades till sitt yttersta.
:crazy_face:

5 gillningar

Ja, jag konstaterade samma sak. Även om lektionerna var ”pedagogiskt ok” så var innehållet till stor del inte vettigt på något sätt. Det var anpassat till sydeuropéers förutsättningar. Jag minns en lektion när vi gick igenom ”buskar och växter”. Jag hade ingen aning om vad någonting hette men det hade de andra i gruppen. De kunde rabbla en massa namn på buskar. I övrigt kunde de inte säga så mycket. Jag hade inga problem att föra mig socialt och fick mer än en gång frågan om ”vad jag gör här”, alltså av lokalbefolkningen.

Hur gammal är din dotter? Min vännina spenderade ett halvår i Barcelona med de men hon var 27 år gammal. Hon var väldigt nöjd, både med kvaliteten på utbildningen och organisationen runtomkring. Det var runt 2020 och precis i slutet av utbildningen införde myndigheterna obligatorisk isolering. EF var väldigt snabba med att samla ihop alla studenter och skicka hem de med första tillgängliga plan. Dessutom fick hon en återbetalning för de outnytjade veckorna inom ett par månader.

2 gillningar

Om vi pratar längre språkutbildningar utomlands finns det normalt två vägar:

1. Läsa på kurs ordnad av lokalt universitet
  2. Läsa samma kurs som i punkt 1 men med en svensk anordnare som mellanhand.

När man läser med mellanhand får man hjälp med att fylla i olika papper, gå igenom lokala ”procedurer”, hitta boende och ha någon att ringa till om/när man behöver hjälp att förstå hur olika lokala saker fungerar.

Det kan typiskt sett vara så att platsen på den lokala kursen kostar 30 tkr eller 45 tkr om du vill ha mellanhanden.

Låt henne åka! Det kommer gå bra och ge minnen för livet! Åkte själv till Storbritannien för typ 25 år sedan men då med STS. EF hade dåligt rykte på den tiden. Man hade iaf reseledare som hjälpte oss förvirrade 15-16 åringar med allt och man kunde ringa dem närsomhelst om man behövde. Bodde hos värdfamilj så där fanns det ytterligare vuxna som höll koll på en.

Hoppas hon får en härlig språkresa!

4 gillningar

Jag åkte till Malta med STS för ca 25 år sedan. Vi bussades från värdfamiljen till skolan och från skolan till stranden. Sedan hem. På kvällen fanns en ordnad aktivitet - buss in till Maltas nattklubbskvarter. Denna buss körde sedan hem alla igen, någon gång på natten.

Glada föräldrar kom hem från informationsmöte där det sagts att ledarna går runt i gula jackor och hjälper till och håller koll på kvällarna. Den ungdom som dricker alkohol skickas hem.
Well…så var det inte.
Folk var lätt berusade redan på bussen in till stan och väldigt roade av att ”bira, bira, bira - bärs bärs bärs” delvis begreps av italienarna. Väl inne i stan kunde en del ledare vänligt be en att ”dämpa sig lite” och vissa barägare ropade ut när ledarna - med gula kläder - var på ingång.

13 åring (hen var yngre än de flesta, ja) som lite naivt tyckte det var vänligt av en främmande maltes att erbjuda skjuts hem till den tjej som fått i sig något mer än alkohol och var borta, andra som utsattes på dansgolvet då de var för fulla för att kunna ta hand om sig själva… någon enstaka kväll erbjöds strandfest, den var alkoholfri, men annars var det buss in till krogen varje kväll i tre veckor… och eftersom det bara gick en buss hem så blev det ju trist den kväll jag överförfriskad tog mig hem på annat sätt - men dörren var låst för värdfamiljen gjorde annat eftersom de visste att bussen inte skulle komma än på flera timmar :grimacing:

Jag hade väldigt kul, lärde mig mer av själva upplevelsen av att vara iväg hemifrån än just språk, men jag skulle nog inte våga skicka vilken ungdom som helst, särskilt inte till Malta kanske :crazy_face::see_no_evil: Mycket alkohol, nya vänner som en inte har en aning om hur de kommer bete sig, särskilt inte under alkoholpåverkan…
Jag tänker att det borde vara lite mer ordning nu än för 25 år sedan, men kanske inte?
Det här var ju på en tid när mobilsamtal var fruktansvärt dyrt, ville en använda internet var det att betala för 30 min på internetcafé… Lättare att hålla kontakt (och koll?) hemifrån nu…:grimacing:

Nu vet jag inte vad det stått i de recensioner du läst och vad du oroar dig för, och jättesvårt att råda. Jag hade inte skickat mig själv (om jag var förälder till mig), men jag är väldigt glad att jag åkte :sweat_smile:

4 gillningar

Jo, Malta kanske inte jag skulle skicka min dotter till heller. Det var ju känt redan på den tiden att Malta åkte man till på ”språkresa” för att festa. Jag var vid en ort vid engelska kanalen och visst var det en del som festade på stranden där varje kväll men vissa av oss gjorde inte det utan höll oss till mycket beskedliga aktiviteter som bio och nöjespark. Vet inte om jag lärde mig så mycket språk heller men de var inte riktigt beredda på att ta emot skandinaver med redan hög nivå på engelskan. Pratade ändå mycket engelska med klasskamraterna.

1 gillning

Åkte med EF till Malta i tre veckor sommaren 2017 som 16/17-åring. Innan avresa fick jag göra ett språktest och trots att jag är dålig på engelska så hamnade jag på deras högsta nivå. På plats upplevde jag ingen vidare förbättring i min engelska, det var grundläggande utbildning även på “högsta nivån” Jag tycker inte man ska förvänta sig speciellt mycket när det kommer till utveckling av ens språkkunskaper.

Jag valde att bo i värdfamilj och inte på hotell. Jag hamnade hos ett äldre par tillsammans med 3 andra studenter. Bodde nära skolan, ca 30 min att gå. Vet andra som hamnade hos familjer långt från staden med bussar som gick var tredje timme. De kunde sällan delta på aktiviteter. Hur som helst, bodde på deras inglasade terass där de placerat två sängar. Dörren gick inte att stänga. Blev serverad väldigt lite mat under min tid där och blev sällan mätt efter middagen (vi pratar 4 köttbullar med lite pasta = barnportion) Det var dock mitt minsta problem… Efter ca 1 vecka fick jag utslag över hela kroppen. Visade sig att det var vägglöss “rummet” jag bodde i. Pratade med en koordinator på EF-kontoret på Malta men fick ingen hjälp. Mina föräldrar fick jaga kontoret i Stockholm för att få hjälp. De krävde att vi skickade in bilder som bevis för att jag, efter många om och men, skulle få nytt boende. Blev erbjuden ett hotellrum istället, fick betala extra för det. Hotellet var bra men hade striktare regler, t.ex. utegångsförbud efter 12 osv som de tog väldigt seriöst. Hade bjudit in en kille till mitt hotellrum, men det var strikt förbudet att personer med motsatt kön hos sig. De såg honom gåendes till mitt hotellrum på övervakningskameran och kom och knacka på… :slight_smile: Väldigt bra måste jag ändå säga nu när jag har lite perspektiv på saker.

Min syster åkte samma sommar, som 14-åring, till San Diego i fyra veckor med en kompis. Hon hade inga som helst problem och allt var väldigt bra koordinerat. Hon har fortfarande kontakt med några av hennes kurskamrater idag. Värt att nämna är att hon åkte med “grundskole-programmet” medan jag åkte på “gymnasie-programmet” Hennes program var något mer styrt, ledare och planerade gemensamma aktiviteter. Jag var fri efter skoltid.

Jag hade absolut kul, inget jag ångrar. Men jag tror inte man ska ha för stora förväntningar på varken boende eller språkutveckling. Det är verkligen ett lotteri på hur det går och vart man hamnar (om man bor i värdfamilj) Mycket festande, Malta har trots allt 16-års gräns på alkohol.

2 gillningar

Många som varit på Malta ser jag. Mitt ex var också där för 25 år sedan. Om jag minns allt rätt bodde de på ett hotell, var aktiviteter varje kväll men även en del supande i St Julian.

Jag uppfattade det som att malteserna är grymma på engelska, men snackar de engelska med varandra eller är det 100% maltesiska? För mig hade det varit en avgörande parameter i språkreseval.

Vet inte vilket bolag mitt ex åkte med om det var ef, Sts eller något annat

Hej Jan, jag har jobbat med språkresor i mer än 20 år både som marknadschef och VD i olika bolag och känner till alla destinationer och aktörer. Jag skulle absolut INTE boka med EF. De är otroligt duktiga på marknadsföring dock, det ger jag dem.

Om ni vill ha några rekommendationer för er dotter går det jättebra att kontakta mig på catrind@gmail.com

Jag jobbar numera med utbytesår för gymnasieelever och har inga personliga intressen i något språkresebolag. Vill bara ge bra tips så att er dotter får en jättebra erfarenhet. Det finns många duktiga aktörer som inte har EFs marknadsbudget.

Mvh
Catrin

4 gillningar

Jag åkte med dem till USA när jag var tonåring. Har kompisar som åkte med dem till Frankrike, Malta, UK och osv. och alla var jättenöjda.

För min del var en av dem bästa saker som jag gjorde då och som verkligen har format mig som människa senare i livet. Träffa folk från andra länder och kulturer, gav mig nya insikter och perspektiv, uppmuntrade mig att vara stark och självgående…En fantastiskt upplevelse.

Nu var det iofs för 20 år sen, så det kan ha hänt mycket hos dem som företag men jag skulle inte tveka på att skicka mina barn på språkresa med dem.

Dela och hylla gärna bolag som är bra i tråden, finns säkerligen flera som är i samma situation som Jan!

Om du inte har någon anledning kring att inte namnge bolag såklart.

1 gillning

Kan inte säga något om EF och mina erfarenheter är allt annat än färska men jag vill ändå tala för språkresan som koncept.
För snart 50 år sedan var jag i Brighton på språkresa med Tjäreborg. Jag bodde i tre veckor hos en familj. Jag var den ende svensken i det hemmet. Vi hade undervisning sex timmar om dagen. Jag lärde mig MASSOR och lyfte min engelskabetyg från 3 till 5. Visst smakades det på alkohol.
Men upplägget att tvingas prata engelska i boendet och i alla miljöer var suveränt. Spärrarna att tala det främmande språket minskar. Dessutom utsätts du för språket överallt från TV, reklam, filmer, ja till och med när du ska beställa öl på puben.
Under senare år har jag lärt mig att det kallas “immersion” eller nedsänkning. Du doppas helt enkelt i det främmande språket.
Det var troligen den mest effektiva utbildningen vad gäller tid och resultat jag någonsin varit med om. Jag hade mycket stor nytta av det senare i yrkeslivet då jag runt 25 års ålder talade och läste engelska mycket bättre än kollegor kring 40-50.
Mycket har ju ändrats under de senaste 50 åren och unga utsätts ju för “immersion” även hemma genom streamade tjänster och digitala spel. Jag tror ändå att det är en lysande idé även för att låta tonåringen uppleva självständighet och frihet under ansvar.

1 gillning

Jag har!

Jag reste till Rom med EF 2017, det var utan tvekan den bästa upplevelsen jag någonsin haft fram tills dess.

Om du vill prata om det kan du slå mig en signal (nummer i PM), eller så räcker det att jag kopierar jag in min recension från Google nedan:

"To say that my life changed during and after my stay with EF is an understatement.

From the first day I felt welcomed, like I’ve never feel welcomed before, it started out with an “interview” where I spoke very broken and poor Italian (mostly guessing the words). Then it was a short (4h) tour of the town and then it just rolled on.
It continued for three months comprised of (cheap) tours along Italy and (not so cheap) trips abroad.

The people I met are still some of the people I ask “what’s up?” because I actually want to know. And maybe you are different from me, I might be considered reserved and nonsocial. You might be a super social person with a great load of friends today. Then I ask you, why not try something new?

I lived with an Italian family that I met again during my honeymoon, the wife now lives and works in Orvieto, a beautiful town.

What EF brings you isn’t just the studies of a foreign language. But a possibility to network, to connect with people around the world.

What EF in Rome brings you isn’t just the beautiful city, but an opportunity for you to belong.

The fact that it comes with amazing teachers is just a bonus.
The price I spent for the course are among my life’s best spent money.

Regards,
Viktor Elofsson
Student of spring 2017"

1 gillning

En budgetvariant på språkträning utomlands kan vara att “byta ungdomar” via Intervac. Det är i huvudsak en organisation för bostadsbyte, men man kan också kryssa för ungdomsutbyte. Äldsta dottern var i Barcelona i en familj en vecka för många år sedan. Frågan kom från den familjen och dottern nappade. Deras dotter visade sig dock vara för ung för att flyga ensam den sommaren, men hon kom hit och hälsade på oss en vecka följande sommar.
Nu har lillasyster blivit sugen på liknande äventyr och har precis mailat diverse familjer i Frankrike.
Enda kostnaden blir flygresa och fickpengar och de hamnar ensam i familjemiljö och inte i flock med andra skandinaviska ungdomar som mest är där för att festa…

3 gillningar

Hej,

Jag har tidigare jobbat 40 år i språkresebranschen och jobbat med 150-200 utländska språkskolor vilket är vad jag skulle rekommendera att er dotter åker till. Det finns så många bra språkskolor i Frankrike dit det kommer ungdomar från hela världen för att lära franska. EF är inte en av dem.
Kontakta istället en förmedlare av språkskolor. Skulle rekommendera Avista i Stockholm eller Eduplanet i Uppsala. Mitt eget f.d. företag Blueberry marknadsför numera i princip bara Higher Education utomlands.

5 gillningar

Jag tror att all tv är på maltesiska, men inte tvärsäker. Om de pratar engelska eller maltesiska med varandra låter jag vara osagt, men lärarna pratade en hel del italienska med de italienska eleverna… då för länge, länge sedan :slight_smile:

1 gillning