Hej alla! Var idag på visning för 2 jättefina torp på en ljuvlig stor tomt, vi är sugna på att lägga bud men blir konfunderad kring taxeringsvärdet… Utgångspris runt 3 miljoner, taxeringsvärde drygt 18 % av utgångspriset, bör man vara orolig och avstå?
Supertacksam om någon har erfarenhet eller råd kring detta!
Jag skulle fråga hur priset är så pass mycke högre i förhållande till taxeringen…
Taxering bör ligga på 75% av värdet… dvs taxering gånger 1,333 är saluvärdet…
Jag har 0 i taxeringsvärde på min kolonistuga, arrende, lågt i tak och brist på el och indraget vatten påverkade i mitt fall. Fördelen är att du slipper hög fastighetsskatt och om du söker bostadstillägg, så räknas inte huset som så stor tillgång.
Edit
Men kolla också hur det är med avlopp osv, i min gamla ort så tvingas alla göra om sina äldre tvåkammarbrunnar till trekammare, eller koppla på kommunalt. Ofta cirka 400 000kr i kostnad.
Har ett industriförråd som är egen fastighet där man äger marken under sin del. Där räknas taxeringsvärdet enbart mot markvärdet även efter byggnaden byggts och taxeringsvärdet är helt nyberäknat då allt är ”nytt”. Där är det 0,5% av marknadsvärdet ungefär!