Erfarenheter ICA bilförsäkring?

Någon som har erfarenhet av ICA bilförsäkring? Dök upp som billigast på compricer.se :slight_smile: .

Varierande betyg för bolaget på Trustpilot.

Kollade nyss försäkring också. Kommer nog köra enbart på trafikförsäkring så då kanske det är skit samma?

Haha, jo, då är det väl stackaren i andra änden som påverkas av hur bra försäkring du har?

Funderar på åtminstone halv. 13 år gammal bil. Tråkigt att vissa saker försvinner ur försäkringarna då :frowning:

Har grävt runt och försökt läsa på om ICA:s bilförsäkring, bl a på Konsumenternas jämförelse. Tycker inte jag hittat något direkt dåligt i villkoren. Sen är ju hur det fungerar i praktiken en annan femma.

Det enda “stora” negativa jag sett är att Försäkrio pekar ut specifikt "Stöld eller skadegörelse av saker i bilen som inte är bilutrustning täcks ej. " på ICA:s försäkring.

Försökt jämföra de fullständinga villkoren mellan ICA och Länsförsäkringar angående det och har svårt att förstå om det är någon skillnad. Uppfattar att båda syftar till utrustning som tillhör bilen och skada som blivit på bilen vid stöld, medan de inte gäller för stöldbegärlig lös utrustning. Oklart vad som gäller för annat lösöre enligt mig. Jag har alltid tänkt att man får vända sig till hemförsäkringen för lösöre i bilen.

Sen förstår jag inte detaljen om att saker ska vara inlåsta i fordonet. Betyder det att förutom att fordonet är låst så måste de exvis ligga i ett låst handskfack?

ICA villkor för fordonsförsäkring

C2 Egendom som är försäkrad
Försäkringen (utom trafikförsäkring) omfattar följande egendom:

• tillbehör till fordonet, det vill säga utrustning i eller på fordonet som hör
till fordonet och som kan anses vara normalt för ett sådant fordon. För
ljud-, bild- och navigationsutrustning gäller dessutom att den ska vara
fast monterad samt konstruerad att endast användas i fordonet. För
motorcykel, moped och snöskoter är ersättningen för tillbehör
begränsad till 20 000 kr.

C2.2 Egendom som inte är försäkrad:
• ljud-, bild och navigationsutrustning som inte är fast monterad och kan
användas utanför fordonet, till exempel mobiltelefon, GPS, bärbar
musikspelare, mediaspelare, lagringsmedia som dvd/cd-skivor, eller
surfplatta
• utrustning och tillbehör som det enligt lag är förbjudet att använda
• hjälm och annan personlig skyddsutrustning om du inte vid samma
skadetillfälle också har drabbats av personskada.

G2 Stöld
Försäkringen gäller för
skada genom
• stöld
• tillgrepp
• försök till stöld eller tillgrepp
• rån

Särskilda aktsamhetskrav

• Egendom som förvaras i fordonet och inte är fast monterad ska vara
inlåst i fordonet. Fordonsdel eller utrustning som inte är fast monterad
ska vara inlåst i utrymme som endast disponeras av dig.

(Min markering)

Länsförsäkringar villkor motorfordon

311 Det här är försäkrat

Annan bärbar utrustning för ljud och bild, information eller
kommunikation, såsom mobiltelefon, dator, surfplatta, GPS eller
lagringsmedia till dessa, omfattas inte av kaskoförsäkringen. Detta
gäller även om det i fordonet finns fast monterade tillbehör till
utrustningen

35 Stöldförsäkring
351 Försäkringen gäller för
a) skada genom stöld
b) skada genom tillgrepp av fordonet
c) skada genom försök till sådana brott
d) skada genom uppsåtlig skadegörelse i samband med någon
av händelserna under a) – c).

53 Aktsamhetskrav
• När fordonet lämnas ska lös egendom enligt 311 b) och c),
som förvaras i fordonet, vara inlåst i detta.

Edit: Andra skillnaden mot Länsförsäkringar halv är att ICA har assistans som tillval.

Frugan blev påkörd på cykeln för ca 3 år sen. Föraren hade Icas försäkring och vi har Folksam. Det är föraren av fordonet och dennes försäkring som då ska gå in.
Resultatet blev att:

• Ica betalade för ambulans och sjukskrivning.
  • Ica betalar inget för långsiktiga men som armbågsskada och knäskador som hon kommer ha kvar för resten av sitt liv med motiveringen “ni kan försöka, men ni kommer aldrig kunna bevisa att det var uteslutande bilen som orsakade det”. De hävdade att det kan vara skador som hon hade tidigare även om hon aldrig någonsin har varit hos läkaren för krossad armbåge och knä så spelar det tydligen ingen roll.
  • Istället för att ersätta den krossade cykeln med en ny eller med ett belopp motsvarande värdet så krävde dem att Sportson (där vi köpt cykeln) skulle laga den. Även personalen på Sportson sa att dem aldrig någonsin har haft ett försäkringsärende där de vill betala för en sådan omfattande lagning och att vi hade kunnat fått istället en splitter ny cykel av betydligt bättre kvalité än vad det kostade att reparera cykeln.
    Nu kanske det var just denna handläggaren som var extremt nedlåtande och kanske alla andra handläggare är bättre men vi kommer personligen inte att använda icas försäkringar.
2 gillningar

Jag har haft ICA försäkring under ett år. Fick bilen påkörd (ordentligt!) när jag stod parkerad. Denna person hade också ICA.

Förvisso var meken också strulputtar, men tog 3.5 månader få bilen lagad och sen ytterligare 2 månader få stopp på betalningspåminnelserna.

1 gillning

Någon som haft bra erfarenheter av Ica - eller dåliga av andra? :upside_down_face: