Jag har en liten skvätt arv i ett AF-konto med Ericsson-aktier (A och B) som jag tänkte göra mig av med men inte kommit mig för. Det är ingen gigantisk summa (ca 20k), men känner mig kluven hur jag ska göra. Jag hade tänkt rida ut stormen och hoppas att aktierna kommer upp på lite högre nivå inom ett par år och sedan sälja.
Jag är inte i akut behov av pengarna nu, men skulle vilja placera om investeringen i ett bättre sparande såsom Lysa/Opti (ISK).
Om du tror att Lysa eller Opti är ett bättre sparande så är det bättre att flytta pengarna redan nu.
Jag tänker så här:
- ISK-konto är bättre än AF
- Ericsson-aktier har inte ökat på ca 20 år
- Lysa/Opti = ganska “säker” investering
Det jag är osäker på är om jag tror att Ericsson kommer att komma tillbaka (till iaf tidigare nivå) inom en snar framtid eller ej. Isf väntar jag lite med säljandet.
Om vi bortser från eventuella skatteeffekter, då kan du fråga dig “skulle du köpa Ericsson idag?”. Om svaret är nej, då måste du fundera på varför du behåller dem. Att fortsätta äga är ungefär samma beslut som att köpa idag. (Om vi försummar avgifterna vid försäljning.)
Jag är just nu i en investeringsfas där jag försöker att pytsa ut pengar i en jämn takt - ex. 20k i månaden utspritt över 2 år. Det jag hade tänkt var att efter jag var klar med denna investeringsfas så skulle jag sälja av de aktier/fonder som jag inte ville ha längre och investera pengarna i annat.
Men nej, jag skulle inte köpa Ericsson-aktier idag.
Då hade jag sålt av ditt nuvarande innehav ![]()
Jag rör inte Ericsson ens med en “10 foot pole”. Gillar inte lotter 
Pendlar alltid mellan en ljus framtid som inte realiseras till katastrofer, externt eller internt orsakade, som nu med mutor till ISIS. Man undrar ju.
Ericsson B stod i 77-78 kr redan 1995 så inte gått någonstans på drygt 25 år.
Nyfiken, hur gör du med din Sverigeexponering? Eftersom Ericsson alltid brukar ligga i topp 3 andelsmässigt.
Jag har låg Sverige exponering ca 2% på totala kapitalet.
Visst, en del portföljer (tex TP) med 10% Sverige och då kommer man ju inte undan Ericsson, men så är det ju med indexfonder. Tex Plus Allabolag så får man 2.6% Ericsson dvs 0.26% på portföljen. Man får ta det goda med det onda.
Jag hatar inte Ericsson men det är inget jag aktivt köper som enskild aktie 
Utan skandalerna hade Ericsson antagligen legat på 150-200 kr. Lätt.
Synd och tråkigt, både för ägare men även anställda som kämpar hårt år efter år.
Kan man kräva skadestånd av ledningen för att de missköter bolaget? 
Kanske måste gå på årsmöte.
Jag är inte heller nån stor fan av Ericsson. Men så här ser det t.ex. ut för mitt Lysa Bred konto
Tredje största innehavet i hela portföljen.
märkligt. Jag har inte Lysa men de har vad jag förstår 20% Sverige … men nästan 2% LME känns märkligt. Skulle ju vara 10% i Sverige delen typ.
Maila och fråga dem?
Ericsson B + Ericsson A blir ca 8% totalt i Öhman marknad A. 20 % Sverige blir ca. 1,7% Ericsson. Stämmer ganska bra👍. D
Sedan får man en del Ericsson igenom Investor som väger också ganska tungt i portföljen. Då samlas det på till 1,7% totalt i Lysa bred.
Så här ser det ut i Plus allabolag Sverige index
. Sedan vet jag inte hur mycket man ska anstränga sig titta på innehav i ett bredare Sverigesindex? Därför man väljer indexfond för att den ska följa marknads viktad index
. I annat fall undviker man Sveriges index och kör bara globalt eller väljer egna Svenska aktier 

Tack för utredningen! 
Jag har som sagt låg Sverige andel så ”drabbas” inte mycket av LME.
Men jag tror frågan var mer kring innehav av LME som enskild aktie. Sen vet jag att du ändå inte skulle röra någon enskild aktie över huvudtaget 

Inget fel att köpa rena Svenska aktier men så länge det finns gratis Nordnet indexfond Sverige och billig ännu bredare Plus Allabolag Sverige index blir det svårt kamp tävla mot de utmärkta fonderna långsiktigt. Svårt bli smartare och tro att man ska göra det bättre själv 
. Specielt Nordnet gratis fonden 100st aktier för Zero kronor i avgift 

Vad är problemet med Ericsson en aktie av 100st ? Det är ändå 95% annat i portföljen. Även om Ericsson går under som Ryssland kommer ändå 95% av aktiern sköta det fint långsiktigt. Riktigt bra riskspridning ändå. 
Absolut
Bara lite bittert att en surdeg får störst plats i portföljen.
Bäst hade det varit en innehav max 2% i portföljen men tyvärr fungerar inte så i verkligheten. Vissa saker får det vara så