Hej!
Läser nu på morgonen att ICA Handlarnas förbund och AMF har lagt ett bud på ICA Gruppen. Om budet går igenom måste jag sälja min post i ICA Gruppen (antar jag).
Jag har ICA i min aktieportfölj. Min tanke med posten är att det ska vara en stabil aktie med hyffsad direktavkastning som tillsammans med Axfood skall stå för lite stabilitet och direktavkastning i min portfölj.
Vad har forumet för förslag och tips på ersättare till ICA Gruppen?
Om du vill vara kvar i branschen kan ju Scandi Standard vara ett alternativ. Den aktien är just nu rejält utbombad och därmed billig. Iom att verksamheten i sig är hyggligt stabil bör de problem som funnits/finns gå att hantera. Det kan dröja innan aktien “lyfter” på allvar men på nuvarande nivå är den tveklöst billig. Värt att notera är att två nyckelpersoner gjorde rejäla köp på betydligt högre nivåer än den nuvarande. Om vi bara tänker oss att aktien skulle återhämta sig till mer rimlig nivå så ger det en uppsida på 20% i runda slängar. Det kanske inte är läge att gå “all in” här men annars borde det kunna vara relevant.
Hur tänker du med försäljningen, ska du invänta tills budet blir klubbat eller ska du sälja av innan? Vad jag förstår är budet på 535 SEK och aktien står nu i närheten av den nivån?
Jag funderar på att köpa lite mer Axfood och Tele2 för pengarna eller en global indexfond
Hej Krille
Ja, jag funderar också på om det är lika bra att sälja nu eller om man skall avvakta tills affären är helt klar. Det verkar osannolikt att någon skulle lägga ett ännu högre motbud. Hur tänker du?
Just nu funderar jag på att ersätta med Castellum och kanske Tele2. Eventuellt öka i Axfood.
Jag funderar på att sälja nu. Enda anledningen är att jag ska lägga pengarna i något annat då jag tror att det kommer ett högre bud samtidigt tror jag inte heller att budet inte skulle gå igenom. Som jag förstår det så äger redan ICA handlarnas förbund (de som vill köpa ut bolaget) redan 54% och vi småsparare endast ett par procent. Så av det jag har läst ser jag varken någon risk med att sälja nu eller senare. Men vem vet vad som plötsligt kan dyka upp.
I mitt fall är ICA inte en jättepost så om det skulle gå upp några % till av någon anledning så kan jag leva med det.