Estea omsorg fondandel - hur sker utbetalning?

Hej!

Utifrån Goda tiders tips i oktober tecknade jag Estea omsorg fondandel och fick tilldelning på två konton. Jag förstod nog inte riktigt vad det innebar men har tänkt att jag har dem några år som komplement till andra tillgångsslag. Dock funderar jag över utbetalning av räntan som jag läst ska ske varje kvartal:

”Den årliga räntan uppgår till 4 procent och utbetalning sker kvartalsvis. Utöver räntan delas eventuell vinst som följer av värdeuppgång vid fondens realisering. Upp till en avkastning motsvarande 6 procent per år erhåller investeraren 100 procent av värdeuppgången. Därutöver erhåller investeraren 75 procent av värdeuppgången, och resterande 25 procent tillfaller Estea AB.* ” Citatet är från denna blogg: Estea Omsorgsfastigheter en intressant ny placering - Marcus Hernhag

Hur görs denna utbetalning? Jag kan inte se att något hänt med mina andelar förutom att avkastningen är 1,08 %?

Jag har 10 000 investerat i Estea. Värdet nu 10 250.

Skett tre utbetalningar

54,44 den 14 dec
30 kronor den 11 jan
100 kronor den 12 april

Dessa utbetalningar går att finna i transaktionshistoriken för aktuellt konto, men de har ett väldigt märkligt namn. De heter inget med Estea, utan har fått namnet ”Ränta á nom”. Fråga mig inte varifrån det kommer…

Har Avanza.

Ah! Tack, nu fattar jag, det har utbetalts till saldot på ISK:en alltså. Det var ju logiskt, förstår inte varför jag trodde det fortfarande skulle vara kopplat till själva fonden.

Jag har faktiskt fått 3 ränteutbetalningar, en på 54 kr i december utöver de två som du såg. Mina heter faktiskt “Ränta - Estea omsorg fondandel” i Avanza.

Ja precis, såg att jag hade en i december med - uppdaterade mitt inlägg.

Vad jag förstår ska det ske utbetalningar med 400 kronor per år? Tror det blev lite udda summor då vi tecknade mitt i ett kvartal, men nu ska det väl kanske vara 100 var tredje månad framöver.

Kan inte säga att jag heller förstår mig på exakt vad det är jag tecknat… :crazy_face: Men differentiering är väl bra säger de.

1 gillning

Ränta á nom står det om kan kikar på en iPhone. På webben syns det som ränta från Estea.

1 gillning

Ah okej. Nån bugg? ”á nom” säger mig inget.

nom står nog för nominell. Estea handlas med nominella belopp eftersom kursen är i procent. Lite klurigt om man är van vid aktier och fonder.

Exempel på hur det ser ut när man lägger en order (Notera “Nom. belopp”).

1 gillning